Umowa ADR (European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road) jest jednym z kluczowych dokumentów regulujących przewóz towarów niebezpiecznych drogami lądowymi. Co dwa lata jej zapisy są aktualizowane, aby dostosować przepisy do dynamicznie zmieniających się wymagań technologicznych, środowiskowych oraz bezpieczeństwa. W roku 2025 wejdą w życie nowe zmiany, które wpłyną na całą branżę transportową.
Najważniejsze zmiany w umowie ADR 2025:
1) Rozszerzenie listy towarów niebezpiecznych
W nowej umowie pojawiły się dodatkowe substancje chemiczne oraz mieszaniny, które zostały zakwalifikowane jako niebezpieczne. Dotyczy to między innymi niektórych nowych rodzajów baterii litowo-jonowych oraz mieszanin zawierających nanocząsteczki. Oto lista nowych pozycji w wykazie towarów niebezpiecznych.
UN 0514 URZĄDZENIA DO ROZPRASZANIA ŚRODKÓW GASZĄCYCH OGIEŃ
UN 3551 AKUMULATORY JONOWE SODOWE z elektrolitem organicznym
UN 3552 BATERIE JONOWE SODOWE ZAWARTE W URZĄDZENIU lub BATERIE JONOWE SODOWE ZAPAKOWANE Z URZĄDZENIEM, z elektrolitem organicznym
UN 3553 DYSILAN
UN 3554 GAL ZAWARTY W WYROBACH PRODUKCYJNYCH
UN 3555 SÓL SODOWA TRIFLUOROMETYLOTETRAZOLU W ACETONIE, zawierająca nie mniej niż 68% acetonu, masowo
UN 3556 POJAZD ZASILANY AKUMULATOREM LITOWO-JONOWYM
UN 3557 POJAZD ZASILANY AKUMULATOREM LITOWO-METALOWYM
UN 3558 POJAZD ZASILANY AKUMULATOREM SODOWO-JONOWYM
UN 3559 URZĄDZENIA DO ROZPRASZANIA ŚRODKÓW GASZĄCYCH POŻAR
UN 3560 WODOROTLENEK CZTEROMETYLOAMONIOWY ROZTWÓR WODNY zawierający nie mniej niż 25% wodorotlenku czterometyloamoniowego
2) Regulacje szczególne
Mając do czynienia z rozszerzeniem listy towarów niebezpiecznych mamy sytuację, w której powstają nowe przepisy szczególne regulujące ich transport. Oto kilka z nich:
28 Przewozy w ramach klasy 3 lub 4.1.
400 Baterie sodowo jonowe.
401 Baterie sodowo jonowe.
402 Ciśnienie pary.
403 Filtry membranowe z nitrocelulozy.
404 Pojazdy napędzane akumulatorami sodowo jonowymi.
406 Ograniczone ilości (LQ) w pojemnikach ciśnieniowych.
407 Urządzenia rozpraszające środki gaśnicze.
408 Klasyfikacja TMAH (wodorotlenek tetrametylowoamoniowy).
677 Uszkodzone baterie – kategoria transportowa „0”.
678 Odpady azbestowe UN2212 i UN2590.
Te i wiele innych przepisów zmieniających dotychczasowe zasady bezpieczeństwa opublikowane zostały w języku angielskim na stronie UNECE. Okres przejściowy, w którym zmiany muszą być wprowadzone to 6 miesięcy. Jak na razie polska wersja umowy ADR 2025 nie została opublikowana na stronie rządowej.
Jak przygotować się na zmiany?
Firmy zajmujące się transportem towarów niebezpiecznych powinny już teraz podjąć działania dostosowawcze, aby sprostać nowym wymaganiom. Kluczowe kroki obejmują:
• Przegląd floty pojazdów i ich dostosowanie do nowych standardów.
• Szkolenie personelu w zakresie nowych przepisów.
• Aktualizację procedur operacyjnych i dokumentacji przewozowej.
• Współpracę z doradcami ADR, aby zrozumieć szczegółowe zmiany w regulacjach.
Zmiany w umowie ADR 2025 to kolejny krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony środowiska podczas przewozu towarów niebezpiecznych. Choć dostosowanie się do nowych przepisów może być wyzwaniem, wdrożenie ich zapewni wyższy poziom ochrony dla wszystkich uczestników procesu transportowego.
Źródło:
www.unece.org
Z PASJĄ I ZAANGAŻOWANIEM
Tarnów
Tarnów
SUPPORT
Piotr Jachym
pjachym.adr@gmail.com
+48 512 333 080