Jedną z kosmetycznych zmian w ADR 2025 jest znak uziemienia opisany nowym symbolem. podstawa prawna dla tego przepisu to 6.8.2.1.27.
Obecny standard oznakowania punktu uziemienia to symbol:
Niestety poza tym przepisem ADR nie publikuje wzoru podając konkretny wymiar czy grubość kreski. Do ustalenia wymogów tego znaku powinniśmy kierować się do normy międzynarodowej ⏚ (IEC 60417-5019 – znak uziemienia).
Najczęściej umieszczany jest on na:
-
żółto-czarnej lub biało czarnej tabliczce lub naklejce,
-
wykonanej z materiału odpornego na warunki atmosferyczne i chemiczne.
Oznaczenie musi być:
-
czytelne,
-
widoczne z poziomu operatora,
-
umieszczone bezpośrednio przy punkcie podłączenia przewodu uziemiającego.
Co jeszcze mówi ADR na temat uziemienia cystern?
Dla: cystern stałych (pojazdów-cystern), cystern odejmowalnych i pojazdów-baterii
Zbiorniki przeznaczone do przewozu materiałów ciekłych o temperaturze zapłonu nie wyższej niż 60 °C, a także do przewozu gazów palnych lub UN 1361 węgiel, II grupa pakowania, powinny być połączone z podwoziem przy użyciu, co najmniej jednego skutecznego połączenia elektrycznego. Należy unikać jakichkolwiek kontaktów pomiędzy metalami mogącymi wywołać korozję elektrochemiczną. Zbiornik powinien posiadać, co najmniej jeden punkt uziemiający, oznaczony wyraźnie symbolem uziemienia i dający możliwość połączenia elektrycznego.
Dla: kontenerów-cystern, nadwozi wymiennych cystern oraz MEGC
Wszystkie części kontenera-cysterny przeznaczonego do przewozu materiałów ciekłych o temperaturze zapłonu nie wyższej niż 60 °C, a także do przewozu gazów palnych lub UN 1361 węgiel, II grupa pakowania, powinny mieć możliwość uziemienia elektrycznego. Należy unikać jakichkolwiek kontaktów pomiędzy metalami mogącymi wywołać korozję elektrochemiczną.
Czy opakowania muszą być uziemione?
Jeżeli DPPL stosowane są do przewozu materiałów ciekłych o temperaturze zapłonu 60 °C (tygiel zamknięty) lub niższej, albo do materiałów sproszkowanych skłonnych do wybuchu, należy podjąć środki w celu przeciwdziałania niebezpiecznym wyładowaniom elektrostatycznym.
Konsekwencje nieprawidłowego oznakowania w transporcie ADR
Podczas kontroli ITD nieczytelne lub brakujące oznaczenie punktu uziemienia może zostać uznane za:
-
niesprawność pojazdu-cysterny,
-
naruszenie zasad bezpieczeństwa instalacji załadunkowej,
-
podstawę do zatrzymania czynności załadunkowych oraz przerwania przewozu.
Dodatkowo zakład załadunkowy może ponieść odpowiedzialność za:
Doradca ADR (DGSA)
Powinien potwierdzić zgodność sposobu oznakowania podczas corocznego raportu bezpieczeństwa oraz audytów wewnętrznych. Skontaktuj się ze mną – pomogę przygotować Twoją firmę do bezpiecznego i zgodnego z prawem transportu.
Kontakt w sprawie obsługi ADR:
Piotr Jachym – Doradca ADR
📞 Tel.: 512 333 080
📧 E-mail: pjachym.adr@gmail.com