Zwiastun nowej pozycji UN 3551 i UN 3552 pojawia się w umowie wielostronnej M354.
Podpisana 27.06.2023 Przez Niemcy i 25.04.2024 przez Francję zezwala na odstępstwa przepisów działu 3.2.1 i bezpośrednio ingerując w Tabelę A umowy ADR.
Nowo powstałe pozycje dotyczą przewozu akumulatorów sodowo jonowych oraz tych samych akumulatorów zawartych w urządzeniach. Akumulatory te muszą spełniać normy podane w Podręczniku badań i kryteriów (S/SG/AC.10/11/Rev.8), Część III, podsekcja 38.3.
Umowa obowiązuje do końca czerwca 2025 roku czyli do końca okresu przejściowego wprowadzającego Umowę ADR 2025.
Polska nie jest sygnatariuszem Umowy wielostronnej M354. Polskie tłumaczenie poniżej.
Porozumienie Wielostronne M 354
zgodnie z sekcją 1.5.1 ADR w przewozie AKUMULATORY SODOWO-JONOWE z elektrolitem organicznym lub AKUMULATORY Sodowo-jonowe z elektrolitem organicznym ZAWARTE W SPRZĘCIE i PAKOWANE Z SPRZĘTEM
(1) W drodze odstępstwa od przepisów 3.2.1 ADR (Tabela A, Wykaz towarów niebezpiecznych), akumulatory sodowo-jonowe, w tym ogniwa sodowo-jonowe, mogą być przewożone jako AKUMULATORY SODOWO-JONOWE UN 3551 z elektrolitem organicznym lub UN 3552 AKUMULATORY SODOWE-JONOWE AKUMULATORY JONOWE ZAWARTE W SPRZĘCIE lub PAKOWANE Z URZĄDZENIEM, z elektrolitem organicznym, na warunkach określonych w niniejszej Porozumieniu Wielostronnym, pod warunkiem, że spełnione są odpowiednie wymagania konstrukcyjne i testowe określone w niniejszej Porozumieniu Wielostronnym.
(2) Ogniwa i baterie, ogniwa i baterie zawarte w sprzęcie lub ogniwa i baterie wypełnione sprzętem zawierającym jon sodu, stanowiące układ elektrochemiczny nadający się do wielokrotnego ładowania, w którym zarówno elektroda dodatnia, jak i ujemna są związkami interkalacyjnymi lub wstawkowymi, zbudowane bez metalicznego sodu ( lub stop sodu) w którejkolwiek elektrodzie i zawierający organiczny, niewodny związek jako elektrolit, należy przypisać do UN 3551 lub 3552, odpowiednio. NOTATKA: Interkalowany sód występuje w postaci jonowej lub quasi-atomowej w siatce materiału elektrody. Mogą być objęte tymi pozycjami, jeżeli spełniają następujące wymagania:
(a) Każde ogniwo lub akumulator jest typu spełniającego wymagania odpowiednich badań Podręcznika badań i kryteriów (S/SG/AC.10/11/Rev.8), Część III, podsekcja 38.3;
(b) Każde ogniwo i akumulator są wyposażone w zabezpieczające urządzenie odpowietrzające lub są zaprojektowane tak, aby zapobiegać gwałtownemu rozerwaniu w warunkach zwykle spotykanych podczas przewozu;
(c) Każde ogniwo i akumulator są wyposażone w skuteczne środki zapobiegające zewnętrznym zwarciom;
(d) Każdy akumulator zawierający ogniwa lub szereg ogniw połączonych równolegle jest wyposażony w skuteczne środki, niezbędne do zapobiegania niebezpiecznemu przepływowi prądu wstecznego (np. diody, bezpieczniki itp.);(e) Ogniwa i akumulatory będą produkowane w ramach programu zarządzania jakością zgodnie z 2.2.9.1.7 (e) (i) do (ix);
(f) Producenci i kolejni dystrybutorzy ogniw lub akumulatorów udostępniają podsumowanie testu określone w Podręczniku badań i kryteriów, część III, podsekcja 38.3, pkt 38.3.5.Przetłumaczone: angielski - polski - www.onlinedoctranslator.com
(3) BATERIE SODOWO-JONOWE i Ogniwa Sodowo-JONOWE Z ELEKTROLITEM ORGANICZNYM lub AKUMULATORY Sodowo-JONOWE i Ogniwa Sodowo-JONOWE Z ELEKTROLITEM ORGANICZNYM ZAWARTE W SPRZĘCIE lub OPAKOWANE Z URZĄDZENIEM, uważa się za artykuły klasy 9, kod klasyfikacyjny M4; stosowany kod ograniczeń tunelu to „E”.
(4) Zastosowanie mają przepisy szczególne 188, 230, 310, 348, 376, 377, 384 i 667 zawarte w 3.3.1 ADR, w których zamiast „litowo-jonowy” czyta się „jon sodu”.
(5) Oznakowanie zgodnie z 5.2.2 należy wykonać przy użyciu etykiety dla towarów niebezpiecznych zgodnej ze wzorem 9A. Jeżeli stosuje się przepis szczególny 188, opakowania powinny być opatrzone znakiem baterii litowej zgodnie z rysunkiem 5.2.1.9.2 ADR. Dopuszczalne jest także oznakowanie bez podawania numeru UN.
(6) Instrukcje pakowania P903, P908, P909, P910, P911, LP903, LP904, LP905 i LP906 w4.1.4.1 ADR stosuje się, jon sodu” zamiast „jon litu”.
(7) Nadawca wpisuje do dokumentu przewozowego: „PRZEWÓZ ZGODNIE Z UMOWĄ WIELOSTRONNĄ M 354”.
(8) Należy przestrzegać wszystkich pozostałych odpowiednich przepisów ADR.
(9) Ogniwa i akumulatory sodowo-jonowe oraz ogniwa i akumulatory sodowo-jonowe znajdujące się w sprzęcie lub zapakowane wraz ze sprzętem w postaci przygotowanej i oferowanej do przewozu nie podlegają innym przepisom ADR, jeżeli spełniają następujące postanowienia:
(a) Ogniwo lub akumulator uległ zwarciu w taki sposób, że ogniwo lub akumulator nie zawiera energii elektrycznej. Zwarcie ogniwa/akumulatora jest łatwe do sprawdzenia (np. szyna zbiorcza między zaciskami);
(b) Każde ogniwo lub akumulator spełnia postanowienia ust. (2) (a), (b), (d), (e) i (f);
(c) Każda sztuka przesyłki jest oznakowana zgodnie z 5.2.1.9 ADR;
(d)Z wyjątkiem przypadków, gdy w sprzęcie zainstalowano ogniwa lub akumulatory, każde opakowanie powinno przejść próbę upadku z wysokości 1,2 m w dowolnej orientacji bez uszkodzenia ogniw lub akumulatorów w nim zawartych, bez przemieszczania się zawartości w taki sposób, aby umożliwić połączenie akumulatora (lub ogniwa do komórki) kontakt i bez uwalniania zawartości;
(e) Ogniwa i akumulatory zainstalowane w sprzęcie należy chronić przed uszkodzeniem. Jeżeli akumulatory są instalowane w urządzeniu, urządzenie powinno być zapakowane w mocne opakowania zewnętrzne, wykonane z odpowiedniego materiału, o odpowiedniej wytrzymałości i konstrukcji w stosunku do pojemności opakowania i jego przeznaczenia, chyba że sprzęt, w którym jest zamontowany, zapewnia akumulatorowi równoważną ochronę zawarte;
(f) Każde ogniwo, także jeżeli jest częścią akumulatora, może zawierać wyłącznie towary niebezpieczne przewożone zgodnie z przepisami działu 3.4 i w ilości nieprzekraczającej ilości określonej w kolumnie (7a) tabeli A w dziale 3.2 ;
(g) Podczas przewozu na pokładzie powinien znajdować się dokument towarzyszący zawierający następujące informacje: „PRZEWÓZ ZGODNIE Z UMOWĄ WIELOSTRONNĄ M 354 (9)”.
(10) Niniejsza Umowa obowiązuje do dnia 30 czerwca 2025 r. w odniesieniu do przewozu na terytoriach Umawiających się Stron ADR będących sygnatariuszami niniejszej Umowy. Jeżeli zostanie ona odwołana przed tą datą przez jednego z sygnatariuszy, pozostanie ona ważna do wyżej wymienionej daty jedynie w przypadku przewozu na terytoriach tych Umawiających się Stron ADR, które są sygnatariuszami niniejszej Umowy, które jej nie odwołały.
Bonn, 27 czerwca 2023 r
źródło: www.unece.org
Z PASJĄ I ZAANGAŻOWANIEM
Tarnów
Tarnów
SUPPORT
Piotr Jachym
pjachym.adr@gmail.com
+48 512 333 080