Ponad pół roku temu opublikowana została umowa mająca na celu uregulowanie przepisów ADR dotyczących transportu odpadu zawierającego opakowania po farbie oraz pozostałości po tym produkcie. Jak do tej pory jedynymi stronami, które podpisały umowę M346 są Niemcy, Francja, Szwecja i Luksemburg. Polska nie została jej sygnatariuszem.
W odstępie od niektórych przepisów ADR umowa zakłada dodatkowe możliwości pakowania i przewozu odpadów składających się z pozostałości opakowań, stałych, zestalonych i ciekłych pozostałości farby. Mogą one być przewożone odpowiednio pod UN 1263 grupa pakowania II lub UN 3082.
Poniżej treść umowy M346
Umowa wielostronna M346
zgodnie z sekcją 1.5.1 ADR o
przewozie pozostałości farb (odpadów)
(1) W drodze odstępstwa od sekcji 3.2.1 ADR (tabela A, wykaz towarów niebezpiecznych), rozdziału 3.3,rozdziału 4.1, sekcji 5.4.1 i rozdziału 7.3, odpady składające się z pozostałości opakowań, stałych, zestalonych i ciekłych pozostałości farby mogą być przewożone odpowiednio pod UN 1263 grupa pakowania II lub UN 3082. Oprócz przepisów mających zastosowanie do UN 1263 grupa pakowania II i UN 3082, odpady mogą być również pakowane i przewożone w następujący sposób:
(a) Odpady mogą być pakowane zgodnie z instrukcją pakowania P002 podaną w 4.1.4.1 lub instrukcją pakowania IBC06 podaną w 4.1.4.2. Dozwolone jest zmieszane pakowanie odpadów sklasyfikowanych jako UN 1263 i odpadów farb wodorozcieńczalnych sklasyfikowanych jako UN 3082;
(b) Odpady mogą być pakowane w DPPL elastyczne typu 13H3, 13H4 i 13H5 w opakowaniach zbiorczych z pełnymi ścianami;
(c) Badania opakowań i DPPL wskazanych pod (a) i (b) mogą być przeprowadzone zgodnie z wymaganiami działów 6.1 lub 6.5, odpowiednio, w odniesieniu do materiałów stałych, na poziomie wykonania II grupy pakowania. Badania należy przeprowadzić na opakowaniach i DPPL, napełnionych reprezentatywną próbką odpadów, w stanie przygotowanym do przewozu;
(d) Dozwolony jest przewóz luzem w pojazdach krytych opończą, kontenerach zamkniętych lub dużych kontenerach krytych opończą, wszystkie z pełnymi ścianami. Odpady sklasyfikowane jako UN 1263 mogą być mieszane i ładowane z odpadami farb wodorozcieńczalnych sklasyfikowanych jako UN 3082 w tym samym pojeździe lub kontenerze. W przypadku takiego załadunku mieszanego całą zawartość należy zaklasyfikować do UN 1263. Nadwozia pojazdów lub kontenerów powinny być szczelne lub zabezpieczone przed przeciekaniem, na przykład za pomocą odpowiedniej i wystarczająco mocnej wykładziny wewnętrznej;
(e) Ponadto odpady składające się z pozostałości opakowań, stałych, zestalonych i płynnych pozostałości farb wodorozcieńczalnych zaklasyfikowanych do UN 3082materiał zagrażający środowisku, ciekły, INO, III grupa pakowania zgodnie z2.2.9.1.10.6 w wyniku 2.2.9.1.10.5 i zawierające 0,025% lub więcej następujących substancji, samych lub w połączeniu:
- 4,5-dichloro-2-oktylo2H-izotiazol-3-on (DCOIT);
- oktylinon (OIT); I
- pirytion cynku (ZnPT)
mogą być również pakowane i przewożone w następujący sposób:
(i) Odpady mogą być pakowane w odpowiednie pojemniki i skrzynie z siatki drucianej, pod warunkiem podjęcia odpowiednich środków zapobiegających wydostawaniu się substancji z opakowania.
(ii) Dozwolony jest przewóz luzem w otwartych kontenerach/otwartych pojazdach.
(2) Jeżeli odpady są przewożone na warunkach niniejszej umowy, towary powinny być zgłoszone zgodnie z 5.4.1.1.3 w dokumencie przewozowym z odpowiednim numerem(-ami) UN, jak następuje: „UN 1263 ODPADY FARBY, 3, II, (D/E)” lub „UN 1263 ODPADYFARBY, 3, PG II, (D/E)” lub „UN 3082 ODPADY MATERIAŁÓW ZAGRAŻAJĄCYCHŚRODOWISKU, CIEKŁE, INO (FARBY), 9, III, (- )” lub „UN 3082 ODPADY SUBSTANCJIZAGRAŻAJĄCYCH ŚRODOWISKU, CIEKŁE, INO (FARBY), PG 9, III, (-)”.
(3) Nadawca umieszcza w dokumencie przewozowym następujący wpis: „Przewóz zgodnie z Umową wielostronną M346”.
(4) Należy przestrzegać wszystkich innych odpowiednich wymagań ADR.
(5) Niniejsza umowa obowiązuje do dnia 31 lipca 2025 r. w odniesieniu do przewozu na terytoriach tych Umawiających się Stron ADR, które są sygnatariuszami niniejszej umowy. Jeżeli zostanie ona wcześniej odwołana przez jednego z sygnatariuszy, zachowuje ważność do wyżej wymienionej daty tylko w odniesieniu do przewozu na terytoriach tych Umawiających się Stron ADR, które są sygnatariuszami niniejszej umowy, a które jej nie odwołały .
Bonn, 25 maja 2022 r
Właściwy organ ds. ADR Republiki Federalnej Niemiec
Źródło: www.unece.org
Z PASJĄ I ZAANGAŻOWANIEM
Tarnów
Tarnów
SUPPORT
Piotr Jachym
pjachym.adr@gmail.com
+48 512 333 080