W drodze odstępstwa od wymagań ostatniego akapitu punktu 4.1.1.10 zakazującego stosowania DPPL do przewozu cieczy niebezpiecznych o określonej prężności par nie przekraczającej 1,1 bar przy temperaturze 50 stopni C i 1,3 bar przy temperaturze 55 stopni C, UN 2672 roztwór amoniaku może być przewożony dowolnym typem DPPL dozwolonym w instrukcji pakowania IBC03 pod warunkiem, że DPPL został poddany badaniu typu konstrukcji zgodnie z 6.5.6.8 co najmniej do ciśnienia wymaganego dla stężenia przewożonego amoniaku.
Polska nie została sygnatariuszem umowy wielostronnej M 345. Do tej pory cztery Państwa członkowskie ADR podpisały umowę wielostronną:
Wielka Brytania - 31.01.2022
Irlandia - 31.01.2022
Włochy - 17.06.2022
San Marino - 11.07.2022
W Wielkiej Brytanii DPPL przeszedł pomyślnie testy dla towaru niebezpiecznego zgodnie z 6.5.6.8 przy ciśnieniu wymaganym dla stężenia roztworu amoniaku na poziomie 35%. Nowa wielostronna umowa jest jednak potrzebna, ponieważ zmiany niezbędne do funkcjonowania przepisów ADR, pozwolą na użycie odpowiednio przebadanych DPPL.
Dodatkowo odstępując od 6.5.5.1.7 dotyczącego wymagań dotyczących redukcji ciśnienia, metalowe DPPL używane do przewozu roztworu amoniaku o zawartości amoniaku do 35%, ale nie większej, które przeszły pozytywnie próby ciśnieniowe wymagane w 6.5.6.8.4.1, nie muszą być wyposażone w otwory wentylacyjne podczas przewozu.
Data wygaśnięcia umowy to 01.02.2027 r.
Przetłumaczony tekst umowy M 345 można pobrać po kliknięciu w link lub w zakładce Pobierz.
UMOWA WIELOSTRONNA M345
Zgodnie z paragrafem 1.5.1 ADR, dotyczącym transportu roztworu amoniaku UN 2672 w DPPL o prężność par powyżej 110 kPa (1,1 bar) przy 50 stopni C lub 130 kPa (1,3 bar) przy 55 stopni C
1. W drodze odstępstwa od wymagań ostatniego akapitu punktu 4.1.1.10 zakazującego stosowania DPPL o prężności par powyżej 110 kPa (1,1 bara) przy 50oC lub 130 kPa (1,3 bar) przy 55oC, UN 2672 roztwór amoniaku zawierający do, ale nie więcej niż 35% amoniaku, może być przewożony dowolnym typem DPPL dozwolonym w instrukcji pakowania IBC03 pod warunkiem, że DPPL został poddany badaniu typu konstrukcji zgodnie z 6.5.6.8 co najmniej do ciśnienia wymaganego dla stężenie przenoszonego amoniaku.
2. DPPL sztywne z tworzyw sztucznych i DPPL kompozytowe, które nie zostały poddane próbie ciśnieniowej zgodnie z 6.5.6.8.4.2 dla roztworów amoniaku o stężeniu powyżej 20% do, ale nie więcej niż 35%, mogą być stosowane do dnia 31 lipca 2022 r. dla roztworów amoniaku o nadmiarze 20% i nie więcej niż 35% amoniaku.
3. W drodze odstępstwa od 6.5.5.1.7 dotyczącego wymagań dotyczących redukcji ciśnienia, metalowe DPPL używane do przewozu roztworu amoniaku o zawartości amoniaku do 35%, ale nie większej, które przeszły pozytywnie próby ciśnieniowe wymagane w 6.5.6.8.4.1, nie muszą być wyposażone w otwory wentylacyjne podczas przewozu.
4. Nadawca wpisuje w dokumencie przewozowym: „Przewóz uzgodniony na zasadach określonych w ust. 1.5.1 ADR (M345)” oraz wskazuje stężenie przewożonego roztworu amoniaku.
5. Niniejsza umowa obowiązuje do dnia 31 stycznia 2027 r. w odniesieniu do przewozu na terytoriach tych Umawiających się Stron ADR będących sygnatariuszami niniejszej umowy. Jeżeli zostanie cofnięte przed tym terminem przez jednego z sygnatariuszy, będzie ono ważne do wyżej wymienionej daty tylko w przypadku przewozu na terytoriach tych Umawiających się Stron ADR będących sygnatariuszami niniejszej umowy, które jej nie cofnęły.
Sporządzono w Londynie dnia 31.01.2022
Źródło:
www.unece.org
Z PASJĄ I ZAANGAŻOWANIEM
Tarnów
Tarnów
SUPPORT
Piotr Jachym
pjachym.adr@gmail.com
+48 512 333 080