06 stycznia 2022
Tunel ADR kategorii E w polsce, warszawie, ograniczenie E dla ADR

Tunel ADR kategoria E - Warszawa

Otwarty 20 grudnia 2021 tunel na Południowej Obwodnicy Warszawy to pierwszy w Polsce tunel z ograniczeniem ADR innym niż A.
 

Tunel pod Ursynowem to najdłuższy tego typu obiekt w Polsce - 2335 m. GDDKiA już kilka razy zmieniała termin oddania do użytku tunelu ze względu na problemy przy odbiorach. Spowodowane były między innymi wymianą nawierzchni na mrozoodporną oraz usuwaniem usterek systemu wentylacji.

 

Sytuacja w tunelu jest na bieżąco monitorowana przez 134 kamery. 22 z nich to kamery szybkoobrotowe zamontowane na wjazdach i wyjazdach z tunelu. Pozostałe to kamery stałopozycyjne, zamontowane wzdłuż wewnętrznych ścian tunelu oraz naprzeciwko przejść awaryjnych. Monitoring wyposażony jest w system automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Dostęp do monitoringu, oprócz Centrum Zarządzania Tunelem będzie miała Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa.

W ścianach tunelu ulokowano 28 nisz alarmowych. W każdej niszy alarmowej znajduje się telefon alarmowy, gaśnica, koc przeciwpożarowy, hydranty. Miejsce przed wjazdem do tunelu może również pełnić rolę lądowiska dla helikopterów. 

Gdyby doszło do niebezpiecznego zdarzenia w tunelu, wzdłuż ścian wybudowano chodniki, które będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść widać na tablicach oświetlenia awaryjnego. Ponadto tunel  wyposażony jest w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych.

Obowiązuje tu ograniczenie prędkości do 80 km/h, co uważa się za prędkość najbardziej bezpieczną, zmniejszającą znacznie ryzyko wypadków a tym samym korków. Jednak to nie koniec ograniczeń dla podróżujących tym tunelem. 

 

Dla tunelu POW nadany został kod ograniczeń przejazdu przez tunele „E” zgodnie z umową ADR. Oznacza to zakaz wyjazdu pojazdów, z towarami niebezpiecznymi, oznakowanymi pomarańczowymi tablicami. Wyjątkiem będą pojazdy przewożące towar których zakazy tunelowe w ogóle nie dotyczą (będą to np. UN2919,UN3077, UN3082, UN3291, UN3331, UN3359, UN3373).   Zakaz wjazdu dotyczy również pojazdów przewożących powyżej 8 t brutto towarów zapakowanych w ilościach ograniczonych (LQ) . Pojazdy takie powinny być oznakowane znakami (biały romb z czarnym górnym i dolnym rogiem) z przodu i z tyłu jednostki transportowej. Pojazdy oznakowane zgodnie z LQ podlegają zakazowi tunelowemu  "E". 

 

Jakby tego było mało, w tunelu obowiązuje zakaz poruszania się pojazdów o DMC powyżej 16 ton w godzinach 7.00 – 10.00 i 16.00 – 20.00 z wyłączeniem pojazdów z identyfikatorem C-16. Dla przejazdu tranzytowego, ciężarowego przez Warszawę, zakaz wjazdu pojazdów o DMC wyższym niż 16 ton obowiązuje całodobowo.

 

Budowa tunelu to inwestycja częściowo finansowana ze środków Unii Europejskiej. Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.

 

 

 

Źródło:

www.gov.pl

muratorfakty.pl

auto-swiat.pl

gazeta wyborcza.pl

 

Z PASJĄ I ZAANGAŻOWANIEM

Doradca ADR 

     Tarnów

doradca adr tarnów
doradca adr tarnów
doradca adr tarnów

Tarnów

Skontaktuj się ze mną

SUPPORT

Piotr Jachym

pjachym.adr@gmail.com

+48  512 333 080