Od 4 marca do 2 kwietnia 2022 r. dopuszcza się odstępstwa od rozporządzenia mówiącego o czasie pracy kierowcy. Obwieszczenie Ministra Infrastruktury (Dz.U. 293) dopuszcza w tym okresie następujące zmiany w rejestrowaniu czynności w tachografie.
- Dzienny czas prowadzenia wydłużono z 9(10) do 11 godzin
- Dopuszczalny tygodniowy czas prowadzenia pojazdu wydłużono z 56 do 60 godzin
- Dwutygodniowy czas prowadzenia pojazdu wydłużono z 90 do 96 godzin
- Dopuszczalny czas prowadzenia bez przerwy wydłużono z 4,5 do 5,5 godziny
- Dopuszczono na wykorzystanie tygodniowego regularnego odpoczynku w kabinie
Odstępstwa obowiązują wyłącznie w przewozach realizowanych na terytorium Polski.
Po skorzystaniu z odstępstwa należy obowiązkowo dokonać opisu na wydruku. Opis powinien mieć następującą postać:
- W Polsce - w dniu ........ realizacja przewozu na podstawie odstępstwa wprowadzonego w Polsce Dz.U. 293, Artykuł 14, Ustęp 2 rozporządzenia 561/2006.
- Za Granicą - On .......... performance of the carriage on the grounds of exception implemented in Poland J.o.L. 293, Article 14 paragraph 2 of the Council Regulation 561/2006
Poniżej prezentuję treść obwieszczenia Ministra Infrastruktury:
OBWIESZCZENIEMINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 3 marca 2022 r.
w sprawie tymczasowych odstępstw od stosowania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynków kierowców
Na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1412 oraz z 2022 r. poz. 209) ogłasza się, co następuje:
1. W okresie od dnia 4 marca 2022 r. do dnia 2 kwietnia 2022 r., po powiadomieniu Komisji Europejskiej, wprowadza się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, stosownie do art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, z późn. zm.2)), zwanego dalej "rozporządzeniem (WE) nr 561/2006", tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynków kierowców wykonujących krajowe i międzynarodowe przewozy drogowe osób i rzeczy.
2. Tymczasowe odstępstwa, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie do kierowców wykonujących krajowe i międzynarodowe przewozy drogowe osób i rzeczy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Dla kierowców, o których mowa w ust. 2, wprowadzono następujące tymczasowe odstępstwa od art. 6 ust. 1-3, art. 7 i art. 8 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006:
1) dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 11 godzin;
2) tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 60 godzin;
3) łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 96 godzin;
4) po okresie prowadzenia pojazdu trwającym pięć i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut;
5) kierowca, jeżeli dokona takiego wyboru, może wykorzystać również regularny tygodniowy okres odpoczynku w pojeździe, o ile posiada on odpowiednie miejsca do spania dla każdego kierowcy i pojazd znajduje się na postoju.
4. Kierowcy, o których mowa w ust. 2, wpisują odręcznie na odwrocie wykresówki tachografu analogowego lub wydruku z tachografu cyfrowego przypadki skorzystania z odstępstw, o których mowa w ust. 1.
5. Stosowanie tymczasowych odstępstw, o których mowa w ust. 1, nie może powodować pogorszenia warunków pracy kierowców i poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Minister Infrastruktury: A. Adamczyk
źródło: Monitor Polski - infor.pl
Z PASJĄ I ZAANGAŻOWANIEM
Tarnów
Tarnów
SUPPORT
Piotr Jachym
pjachym.adr@gmail.com
+48 512 333 080