Nowy Regulamin, opracowany przez Grupę Roboczą ds. Ogólnych Przepisów Bezpieczeństwa (GRSG) został przyjęty przez Światowe Forum na rzecz Harmonizacji Przepisów Pojazdowych w dniu 11 listopada 2020 r i wszedł w życie 10 czerwca 2021 r. Zakłada wprowadzenie nowych regulacji dotyczących bezpieczeństwa podczas wykonywania manewrów parkowania.
World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29), którego gospodarzem jest UNECE, jest globalną platformą która odpowiada za ramy regulacyjne dotyczące bezpieczeństwa i ekologii pojazdów, ich podsystemów i części.
Światowe Forum zarządza trzema międzynarodowymi porozumieniami w sprawie pojazdów:
- Porozumienie z 1958 r. (rozporządzenia ONZ);
- Porozumienie z 1998 r. (Globalne przepisy techniczne ONZ); oraz
- Porozumienie z 1997 r. (Przepisy ONZ dotyczące okresowych kontroli technicznych).
Każdy kraj będący członkiem Organizacji Narodów Zjednoczonych może uczestniczyć w działaniach Forum Światowego i przystąpić do Porozumień. Polska strona podpisała porozumienie w 2001r w Warszawie. (Dz.U. 2001 nr 104 poz. 1135)
W Unii Europejskiej kolizje z przednią częścią pojazdu stanowią około 78% (5250 rocznie) wszystkich ofiar śmiertelnych pieszych i rowerzystów, natomiast kolizje z tylną stroną pojazdu stanowią około 11% (750 rocznie) takich ofiar śmiertelnych, zgodnie z oceną skutków UE dla rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego .
Dwa nowe przepisy ONZ dotyczące pojazdów mają za zadanie zmniejszyć liczbę i nasilenie kolizji między pojazdami ruszającymi z pozycji stacjonarnej lub wykonującymi manewr cofania z małą prędkością a pieszymi i rowerzystami.
W ostatnich latach pojawienie się zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy dla kilku typów pojazdów otworzyło nowe rozwiązania, które teraz staną się obowiązkowe w krajach będących członkami Porozumienia w sprawie przepisów dotyczących pojazdów z 1958 r.
Regulamin ONZ nr 158 w sprawie cofania (poprawiający świadomość niechronionych użytkowników dróg znajdujących się za pojazdami podczas cofania) wprowadza wymagania dla samochodów osobowych, dostawczych, autobusów i ciężarówek (kategorii pojazdów M i N) w celu wykrywania obiektów znajdujących się za pojazdem, które mają co najmniej 80 cm wysokości i 30 cm szerokości w obszarze od 20 cm do 1 metra za pojazdem. Stosowane są dwie główne technologie: czujniki ultradźwiękowe i kamery cofania. W przypadku kamer Rozporządzenie ustanawia wymóg zapewnienia widoczności obszaru od 30 cm do 3,5 metra za pojazdem.
Regulamin ONZ nr 159 w sprawie systemów informacyjnych do wykrywania pieszych i rowerzystów wymaga aktywowania dla autobusów, autokarów oraz średnich i dużych ciężarówek (pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3) sygnału informującego o odległości w przypadku pieszych lub rowerzystów znajdujących się w krytycznym obszarze martwego pola przed pojazdem, jeśli pojazd przygotowuje się do ruszenia z miejsca w linii prostej lub jedzie na wprost z małą prędkością do 10 km/h. Rozporządzenie określa również wymóg, aby dodatkowy sygnał był podawany w przypadku nieuchronności kolizji, np. gdy pojazd przyspiesza z miejsca postoju, a pieszy lub rowerzysta znajduje się bezpośrednio przed pojazdem. Systemy muszą zapewniać wykrywanie pieszych dorosłych lub dzieci, a także rowerzystów i rowerów w rozmiarze dorosłym.
Unia Europejska postanowiła nakazać stosowanie tych dwóch nowych rozporządzeń od 6 lipca 2022 r. Szacunki Komisji Europejskiej pokazują, że stosowanie tych przepisów może uratować około 860 istnień ludzkich i uniknąć około 10 000 poważnych obrażeń rocznie w UE.
Źródło: www.unece.org
Z PASJĄ I ZAANGAŻOWANIEM
Tarnów
Tarnów
SUPPORT
Piotr Jachym
pjachym.adr@gmail.com
+48 512 333 080