28 sierpnia 2025
Nieoznakowane butle z gazem palnym - propan butan - brak oznakowania ADR.

Najważniejsze zmiany w ADR 2025.

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa wersja umowy ADR, regulującej przewóz towarów niebezpiecznych drogą lądową. Dla firm transportowych, magazynów, nadawców i doradców ADR oznacza to konieczność dostosowania procedur oraz przeszkolenia pracowników. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany w ADR 2025, które warto znać.

Nowe pozycje w Tabeli A – numery UN

W ADR 2025 pojawiło się kilka nowych wpisów do Tabeli A, które obejmują m.in.:

  • UN 3551 i UN 3552 – akumulatory oraz baterie sodowo-jonowe z elektrolitem organicznym, w tym także te zawarte w urządzeniach.

  • UN 3556, UN 3557 i UN 3558 – pojazdy zasilane różnymi typami akumulatorów (litowo-jonowe, litowo-metalowe, sodowo-jonowe).

  • UN 3559 – urządzenia do rozpraszania środków gaśniczych.

  • UN 0514 – urządzenia do rozpraszania środków gaśniczych opartych na substancjach pirotechnicznych.

Inne nowe wpisy, takie jak

  • UN 3553 Dysilan czy

  • UN 3554 Gal zawarty w wyrobach produkcyjnych.

 

Urządzenia do rozpraszania środków gaśniczych (SP 407)

Nowe przepisy wprowadzają szczegółowe wymagania dla urządzeń gaśniczych klasyfikowanych jako UN 0514 lub UN 3559. Muszą one m.in.:

  • spełniać kryteria wykluczenia ADR,

  • wykorzystywać bezpieczne środki gaśnicze, dopuszczone normami międzynarodowymi,

  • być zapakowane w sposób ograniczający temperaturę na zewnątrz opakowania do max. 200°C po aktywacji,

  • posiadać zgodę właściwego organu w kraju produkcji.

 

To ważna zmiana dla producentów i dystrybutorów systemów przeciwpożarowych.

Baterie sodowo-jonowe – nowa kategoria w ADR

Jedną z największych nowości ADR 2025 jest wprowadzenie akumulatorów sodowo-jonowych (UN 3551 i UN 3552). To alternatywa dla powszechnie stosowanych baterii litowo-jonowych. W nowych przepisach wskazano, że:

  • baterie sodowo-jonowe podlegają ADR, ale w pewnych przypadkach mogą być zwolnione (np. przy spełnieniu warunków SP 188 lub 400),

  • każde opakowanie z akumulatorami musi spełniać określone wymagania techniczne i być odpowiednio oznakowane,

  • obowiązuje test wytrzymałości opakowania (upadek z wysokości 1,2 m).

  • Dzięki tym zapisom rynek transportu baterii zostaje dostosowany do nowej technologii energetycznej.

 

Obowiązkowe szkolenie stanowiskowe z LQ

Od 2025 r. szkolenie stanowiskowe musi zawierać część dotyczącą przewozu towarów w ilościach ograniczonych (LQ). To istotna zmiana dla wszystkich uczestników przewozu – zarówno kierowców, jak i pracowników magazynów czy spedytorów.

 

 

Dlaczego zmiany w ADR 2025 są ważne?

Zmiany w ADR 2025 mają na celu:

  • zwiększenie bezpieczeństwa przewozu nowych technologii (m.in. akumulatorów sodowo-jonowych),

  • ujednolicenie zasad transportu urządzeń gaśniczych,

  • podniesienie świadomości pracowników poprzez obowiązkowe szkolenia LQ.

 

Dla firm oznacza to konieczność weryfikacji procedur, aktualizacji dokumentacji oraz organizacji dodatkowych szkoleń ADR.

 

Kontakt w sprawie obsługi ADR:

Piotr Jachym – Doradca ADR

📞 Tel.: 512 333 080

📧 E-mail: pjachym.adr@gmail.com

 

doradca adr tarnów
doradca adr tarnów

Skontaktuj się ze mną

SUPPORT

Piotr Jachym

piotr.jachym@doradztwo-adr.pl

pjachym.adr@gmail.com

+48  512 333 080