Część 1 - Wiadomości ogólne.
W tej oraz w kolejnych częściach serii artykułów dotyczących bezpiecznego mocowania ładunków postaram się przybliżyć międzynarodowe wytyczne dla transportu drogowego. Celem tej publikacji jest dotarcie do jak najszerszego grona osób, których zadaniem jest zabezpieczenie towaru przed dopuszczeniem go do transportu drogowego.
Zacząć należy od kilku zdań, które stanowią ogólne zasady postępowania przy dobieraniu metody mocowania i sprzętu mocującego ładunek. W czasie transportu cały ładunek i jego części składowe powinny być zabezpieczone przed poślizgiem, przewróceniem, toczeniem i przemieszczeniem się na skutek drgań w którymkolwiek kierunku poprzez np. blokowanie, utwierdzenie lub tarcie. Służy to ochronie osób zaangażowanych w roboty ładunkowe, kierujących pojazdami, także innych użytkowników dróg, pieszych, samego ładunku i pojazdu. Ładunki musza być umiejscowione w pojeździe tak, aby nie zraniły osób, nie zakłócały stabilności pojazdu w czasie przewozu, nie zmieniały położenia lub przemieszczały się w pojeździe lub nie wypadły z pojazdu.
W przypadku transportu towarów niebezpiecznych międzynarodowe wymogi prawne ustanowione są w umowie ADR. Stosowanie ADR to jednak nie wszystko. Mocowanie ładunków jest uważane za wystarczające, jeśli spełnia wymogi europejskiej normy EN 12195-1:2010.
Podczas wykonywanych czynności należy mieć na uwadze wymogi poszczególnych Państw, przez które transport będzie wykonywany. Ułatwić to może zapoznanie się z poniższymi normami ISO i EN.
ISO 1496; ISO 1161 – ISO Kontenery
EN 12195-1 – Obliczenia sił mocowania
EN 12195-2 – Pasy mocujące ładunki
EN 12195-3 – Odciągi łańcuchowe
EN 12195-4 – Liny stalowe mocujące
EN 12640 – Punkty mocowania
EN 12641-1 – Nadwozia wymienne i pojazdy do przewozu towarów – Opończe – 1: Wymagania minimalne
EN 12641-2 – Nadwozia wymienne i pojazdy do ich przewozu – Opończe – 2: Wymagania minimalne dotyczące opończy kurtynowych
EN 12642 – Zabezpieczanie ładunków na pojazdach drogowych. Budowa pudeł pojazdów do przewozu towarów. Wymagania minimalne.
EN 283 – Nadwozia wymienne. Badania
EN 284 – Nadwozia wymienne. Nadwozia wymienne klasy C. Wymiary i wymagania ogólne
ISO 27955 – Mocowanie ładunku w samochodach osobowych i pojazdach wielozadaniowych. Wymogi i badania
ISO 27956 – Mocowanie ładunku w samochodach dostawczych. Wymogi i badania
Odpowiedzialność za mocowanie ładunków, niezależnie od kraju powinno dotyczyć poniższych elementów.
masa ładunku
masa pojazdu
umiejscowienie środka ciężkości
wymiary zewnętrzne jednostki transportowej
ograniczenia w piętrowaniu
dopuszczenie towarów do transportu
dobór odpowiedniego opakowania
odpowiednie mocowanie zabezpieczające przed przemieszczaniem
wentylacja przedziałów ładunkowych
w przypadku towarów niebezpiecznych zastosowanie umowy ADR
poprawne wystawienie dokumentów przewozowych
prawidłowe rozmieszczenie ładunku
ładowanie pojazdu w ograniczeniu dopuszczalnej masy całkowitej
plombowanie pojazdu
dobór pojazdu
stan techniczny oraz czystość pojazdu
dobór zamknięć pojazdu
sprzęt użyty do mocowania spełnia wymogi planu mocowania
sprzęt mocujący poddany oględzinom w celu wykrycia wad
oznakowanie pojazdów
poinformowanie załadowcy o możliwościach mocowania
brak oddziaływania między towarami odmiennych klas ryzyka
dostępność aktualnych certyfikatów dotyczących punktów mocowania na pojeździe
Jednostki transportowe są podatne na umiejscowienie środka ciężkości ładunku, gdyż przy określonych naciskach osi utrzymana jest zdolność kierowania i hamowania. Pojazdy mogą być wyposażone w specjalne schematy, które obrazują funkcję dopuszczalnej ładowności w stosunku do wzdłużnej pozycji środka ciężkości ładunku. Maksymalna ładowność pojazdu może być wykorzystana tylko wtedy, gdy środek ciężkości jest umiejscowiony w wąskich granicach w około połowie długości skrzyni ładunkowej.
Źródło:
Międzynarodowe wytyczne IRU odnośnie bezpiecznego mocowania ładunków w transporcie drogowym powstały przy współpracy z:
- MariTeam AB - www.mariteam.se
- TYA - www.tya.se
- Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźnikó w Polsce
- IRU
Z PASJĄ I ZAANGAŻOWANIEM
Tarnów
Tarnów
SUPPORT
Piotr Jachym
pjachym.adr@gmail.com
+48 512 333 080