25 września 2023
Certyfikat Pakowania Kontenera

Międzynarodowe wytyczne odnośnie bezpiecznego mocowania ładunków w transporcie drogowym.

Część 1 - Wiadomości ogólne.

W tej oraz w kolejnych częściach serii artykułów dotyczących bezpiecznego mocowania ładunków postaram się przybliżyć międzynarodowe wytyczne dla transportu drogowego. Celem tej publikacji jest dotarcie do jak najszerszego grona osób, których zadaniem jest zabezpieczenie towaru przed dopuszczeniem go do transportu drogowego.

Zacząć należy od kilku zdań, które stanowią ogólne zasady postępowania przy dobieraniu metody mocowania i sprzętu mocującego ładunek. W czasie transportu cały ładunek i jego części składowe powinny być zabezpieczone przed poślizgiem, przewróceniem, toczeniem i przemieszczeniem się na skutek drgań w którymkolwiek kierunku poprzez np. blokowanie, utwierdzenie lub tarcie. Służy to ochronie osób zaangażowanych w roboty ładunkowe, kierujących pojazdami, także innych użytkowników dróg, pieszych, samego ładunku i pojazdu. Ładunki musza być umiejscowione w pojeździe tak, aby nie zraniły osób, nie zakłócały stabilności pojazdu w czasie przewozu, nie zmieniały położenia lub przemieszczały się w pojeździe lub nie wypadły z pojazdu.

W przypadku transportu towarów niebezpiecznych międzynarodowe wymogi prawne ustanowione są w umowie ADR. Stosowanie ADR to jednak nie wszystko. Mocowanie ładunków jest uważane za wystarczające, jeśli spełnia wymogi europejskiej normy EN 12195-1:2010.

Podczas wykonywanych czynności należy mieć na uwadze wymogi poszczególnych Państw, przez które transport będzie wykonywany. Ułatwić to może zapoznanie się z poniższymi normami ISO i EN.

  • ISO 1496; ISO 1161 – ISO Kontenery

  • EN 12195-1 – Obliczenia sił mocowania

  • EN 12195-2 – Pasy mocujące ładunki

  • EN 12195-3 – Odciągi łańcuchowe

  • EN 12195-4 – Liny stalowe mocujące

  • EN 12640 – Punkty mocowania

  • EN 12641-1 – Nadwozia wymienne i pojazdy do przewozu towarów – Opończe – 1: Wymagania minimalne 

  • EN 12641-2 – Nadwozia wymienne i pojazdy do ich przewozu – Opończe – 2: Wymagania minimalne dotyczące opończy kurtynowych

  • EN 12642 – Zabezpieczanie ładunków na pojazdach drogowych. Budowa pudeł pojazdów do przewozu towarów. Wymagania minimalne.

  • EN 283 – Nadwozia wymienne. Badania

  • EN 284 – Nadwozia wymienne. Nadwozia wymienne klasy C. Wymiary i wymagania ogólne 

  • ISO 27955 – Mocowanie ładunku w samochodach osobowych i pojazdach wielozadaniowych. Wymogi i badania

  • ISO 27956 – Mocowanie ładunku w samochodach dostawczych. Wymogi i badania

 

Odpowiedzialność za mocowanie ładunków, niezależnie od kraju powinno dotyczyć poniższych elementów. 

  • masa ładunku

  • masa pojazdu

  • umiejscowienie środka ciężkości

  • wymiary zewnętrzne jednostki transportowej

  • ograniczenia w piętrowaniu

  • dopuszczenie towarów do transportu

  • dobór odpowiedniego opakowania

  • odpowiednie mocowanie zabezpieczające przed przemieszczaniem

  • wentylacja przedziałów ładunkowych

  • w przypadku towarów niebezpiecznych zastosowanie umowy ADR

  • poprawne wystawienie dokumentów przewozowych

  • prawidłowe rozmieszczenie ładunku

  • ładowanie pojazdu w ograniczeniu dopuszczalnej masy całkowitej

  • plombowanie pojazdu

  • dobór pojazdu

  • stan techniczny oraz czystość pojazdu

  • dobór zamknięć pojazdu

  • sprzęt użyty do mocowania spełnia wymogi planu mocowania

  • sprzęt mocujący poddany oględzinom w celu wykrycia wad

  • oznakowanie pojazdów

  • poinformowanie załadowcy o możliwościach mocowania

  • brak oddziaływania między towarami odmiennych klas ryzyka

  • dostępność aktualnych certyfikatów dotyczących punktów mocowania na pojeździe

 

Jednostki transportowe są podatne na umiejscowienie środka ciężkości ładunku, gdyż przy określonych naciskach osi utrzymana jest zdolność kierowania i hamowania. Pojazdy mogą być wyposażone w specjalne schematy, które obrazują funkcję dopuszczalnej ładowności w stosunku do wzdłużnej pozycji środka ciężkości ładunku. Maksymalna ładowność pojazdu może być wykorzystana tylko wtedy, gdy środek ciężkości jest umiejscowiony w wąskich granicach w około połowie długości skrzyni ładunkowej.

 

Źródło: 

Międzynarodowe wytyczne IRU odnośnie bezpiecznego mocowania ładunków w transporcie drogowym powstały przy współpracy z: 

- MariTeam AB - www.mariteam.se

- TYA - www.tya.se

- Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźnikó w Polsce

- IRU 

 

Z PASJĄ I ZAANGAŻOWANIEM

Doradca ADR 

     Tarnów

doradca adr tarnów
doradca adr tarnów
doradca adr tarnów

Tarnów

Skontaktuj się ze mną

SUPPORT

Piotr Jachym

pjachym.adr@gmail.com

+48  512 333 080