19 lutego 2024
Doradca ADR - Opakowania dla towarów niebezpiecznych

Międzynarodowe wytyczne odnośnie bezpiecznego mocowania ładunków.

Część 3 -  Opakowania.

Opakowania ładunków przewożonych transportem drogowym nie są określone wymogami konwencji CMR. Zwalnia ona przewoźnika z odpowiedzialności za szkody lub ubytki, jeśli ładunek jest niewłaściwie zapakowany.

Inaczej do tematu opakowań odnosi się umowa ADR. Jest to jeden z najważniejszych działów tych regulacji gdyż bezpieczeństwo przewozu zależne jest od prawidłowego doboru opakowania.

Główne zadania opakowań zależą od typu produktu i rodzaju transportu :

• ochrona przed warunkami pogodowymi 

• podtrzymywanie produktu w czasie załadunku i rozładunku

• ochrona przed uszkodzeniami 

• umożliwienie skutecznego zamocowania

 

Umowa ADR odnosi się do przewoźnika w następujący sposób:

"1.4.2.2.1 Upewnić się wzrokowo, czy pojazdy i ładunek nie mają oczywistych wad oraz czy nie występują wycieki lub nieszczelności, braki w wyposażeniu, itp."

"1.4.2.2.4 Jeżeli podczas przewozu stwierdzone zostanie naruszenie wymagań ADR zagrażające bezpieczeństwu tego przewozu, to powinien być on niezwłocznie przerwany, przy zachowaniu wymagań dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, bezpiecznego unieruchomienia przesyłki oraz bezpieczeństwa publicznego."

Najważniejszym jednak przepisem, który zmusza do zachowania szczególnej uwagi przewoźnika jest:

"1.4.1.1 Uczestnicy przewozu towarów niebezpiecznych powinni podejmować środki bezpieczeństwa odpowiednie do natury i zakresu dających się przewidzieć zagrożeń, w celu zapobieżenia szkodom i urazom oraz, jeżeli jest to wskazane, w celu zminimalizowania ich skutków. Uczestnicy przewozu powinni, w każdym przypadku, stosować się do odpowiednich wymagań ADR."

O ile przewoźnik powinien kontrolować wszystko co związane jest z załadunkiem to główne obowiązki dotyczące opakowania spoczywają na pakującym. Zgodnie z umową ADR:

"1.4.3.2 Pakujący

W zakresie podanym w 1.4.1, pakujący powinien stosować się w szczególności do:

(a) wymagań dotyczących warunków pakowania, w tym pakowania razem; oraz

(b) wymagań dotyczących oznakowania i stosowania nalepek ostrzegawczych, w przypadku, gdy przygotowuje sztuki przesyłek do przewozu."

Potwierdzeniem dopuszczenia opakowania do przewozu jest znak Organizacji Narodów zjednoczonych umieszczony w sposób trwały na opakowaniu.

W niektórych sytuacjach może on być zastąpiony literami "UN" lub "ADR/RID". Za tym oznakowanie umieszczony jest kod opakowania, który mówi o warunkach przewozu w opakowaniu. 

                     

Opakowania certyfikowane muszą przechodzić odpowiednie badania:

Opakowania mogą być napełniane tylko w odpowiednim stopniu:

Dobór materiału opakowania, do przewozu towaru niebezpieczne powinien być rozpatrywany zgodnie z wytycznymi umowy ADR:

Efektem końcowym jest oznakowanie opakowania nalepkami ostrzegawczymi zgodnie z wymogami ADR. Rolą przewoźnika w tym procesie jest kontrola ładunku który trafia na pojazd. Kierowcy będący nadzorującymi załadunek odpowiadają za to w jakim stanie opakowania są ładowane. W każdym wypadku kierowca powinien odmówić wykonania przewozu jeżeli zauważy niezgodność z wymaganiami umowy ADR.

 

Źródło:

Umowa ADR

 

 

Z PASJĄ I ZAANGAŻOWANIEM

Doradca ADR 

     Tarnów

doradca adr tarnów
doradca adr tarnów
doradca adr tarnów

Tarnów

Skontaktuj się ze mną

SUPPORT

Piotr Jachym

pjachym.adr@gmail.com

+48  512 333 080