15 marca 2024
rtg brak dostępu dla osób nieuprawnionych - M332

Międzynarodowe wytyczne odnośnie bezpiecznego mocowania ładunków - część 4

Część 4 - Utwierdzanie ładunków – metody mocowania

Bezpieczne mocowanie ładunków powinno się odbywać w jeden z następujących sposobów:

• ryglowanie

• blokowanie

• mocowanie bezpośrednie

• mocowanie przez opasanie od góry

• połączenie metod w powiązaniu z tarciem

 

  1. Blokowanie

Taki sposób oznacza, że ładunek jest umiejscowiony i opiera się o sztywne struktury skrzyni ładunkowej. Mogą to być ściany przednie, boczne, burty lub kłonice. Ładunek może opierać się bezpośrednio lub pośrednio za pomocą wypełnienia przestrzeni między ładunkiem, a stałymi elementami unieruchamiającymi skrzyni ładunkowej. W wyniku wyboru takiej metody powstają małe przestrzenie, które trzeba zredukować do minimum. Ładunek powinien być zablokowany o ścianę przednią przedziału ładunkowego. Do wypełnienia pustych przestrzeni mogą być użyte materiały, które się nie deformują i nie kurczą.

 

Blokowanie ładunków

Blokowanie ładunkówBlokowanie łądunków

a) Mocowanie progowe i panelowe
 
W przypadku wystąpienia różnicy wysokości pomiędzy warstwami ładunku, wówczas można zastosować mocowanie progowe lub panelowe, w celu unieruchomienia podstawy warstwy górnej o warstwę dolną. Pod ładunkiem można umieścić materiały podwyższające część ładunku, takie jak palety, dzięki czemu powstaje próg blokujący.

 

Mocowanie progowe i panelowe

Mocowanie ładunku

b) Kliny
- Powinny mieć wysokość R/3 – jedna trzecia promienia ładunku cylindrycznego
- Powinny mieć kąt w kierunku ładunku około 37 stopni.
 
 
kliny w mocowaniu ładunku
 
 
c) Odciągi
Są to urządzenia unieruchamiające takie jak: taśma, łańcuch lub lina stalowa, ich zadaniem jest związać ładunek razem lub utrzymać ładunek w kontakcie z platformą lub urządzeniem blokującym. 
Odciągi powinny być umieszczane w taki sposób, aby stykały się wyłącznie z unieruchamianym ładunkiem lub punktami mocowania. Nie powinny być zagięte na elastycznych przedmiotach, burtach bocznych itp.

 

Odciągi 1odciągi 2

Im większy kąt tym mocowanie jest lepsze. Poniżej 30 stopni efekt jest ograniczony.

- Mocowanie szpringowe - stosowane w celu uniemożliwienia przechylania i/lub przesunięcia ładunku do przodu lub do tyłu.

Mocowanie szpringowe

Kąt pomiędzy odciągiem, a powierzchnią ładunku, mierzony wzdłużnie nie powinien mieć więcej niż 45°

- Mocowanie przepasające ładunek

Mocowanie przepasające

- Mocowanie bezpośrednie
Mocowanie bezpośrednie

PASY
- Zdecydowanie jest zalecane stosowanie pasów wyprodukowanych zgodnie z normą EN 12 195-2 lub jej odpowiednikiem.
- Do mocowania w ciężkich samochodach ciężarowych 
zwykle stosuje się taśmy poliestrowe wielokrotnego użytku o szerokości 50 mm i LC 1600 daN.
- W przypadku przekroczenia daty przydatności pasów, traktowane są one jako nie spełniające wymagań bezpieczeństwa.
- Używanie pasa bez etykiety lub z etykietą nieczytelną jest niedozwolone

 

Pasy zabezpieczającePasy mocujące metka informacyjna

 

ŁAŃCUCHY
 
- Dwie właściwości determinują o wytrzymałości łańcucha: grubość ogniw i jakość użytego metalu. Norma EN 12195-3.
- Łańcuchy nigdy nie powinny być używane, jeżeli są związane w węzeł lub są połączone za pomocą sworzni lub śrub. Łańcuchy i krawędzie ładunku powinny być zabezpieczone przed ścieraniem i uszkodzeniem poprzez zastosowanie nakładek ochronnych i/lub kształtek kątowych. Łańcuchy noszące ślady uszkodzeń muszą być wymienione lub zwrócone do producenta w celu naprawy.