Część 4 - Utwierdzanie ładunków – metody mocowania
Bezpieczne mocowanie ładunków powinno się odbywać w jeden z następujących sposobów:
• ryglowanie
• blokowanie
• mocowanie bezpośrednie
• mocowanie przez opasanie od góry
• połączenie metod w powiązaniu z tarciem
-
Blokowanie
Taki sposób oznacza, że ładunek jest umiejscowiony i opiera się o sztywne struktury skrzyni ładunkowej. Mogą to być ściany przednie, boczne, burty lub kłonice. Ładunek może opierać się bezpośrednio lub pośrednio za pomocą wypełnienia przestrzeni między ładunkiem, a stałymi elementami unieruchamiającymi skrzyni ładunkowej. W wyniku wyboru takiej metody powstają małe przestrzenie, które trzeba zredukować do minimum. Ładunek powinien być zablokowany o ścianę przednią przedziału ładunkowego. Do wypełnienia pustych przestrzeni mogą być użyte materiały, które się nie deformują i nie kurczą.



a)
Mocowanie progowe i panelowe
W przypadku wystąpienia różnicy wysokości pomiędzy warstwami ładunku, wówczas można zastosować mocowanie progowe lub panelowe, w celu unieruchomienia podstawy warstwy górnej o warstwę dolną. Pod ładunkiem można umieścić materiały podwyższające część ładunku, takie jak palety, dzięki czemu powstaje próg blokujący.

Mocowanie ładunku
b)
Kliny
- Powinny mieć wysokość R/3 – jedna trzecia promienia ładunku cylindrycznego
- Powinny mieć kąt w kierunku ładunku około 37 stopni.
c)
Odciągi
Są to urządzenia unieruchamiające takie jak: taśma, łańcuch lub lina stalowa, ich zadaniem jest związać ładunek razem lub utrzymać ładunek w kontakcie z platformą lub urządzeniem blokującym.
Odciągi powinny być umieszczane w taki sposób, aby stykały się wyłącznie z unieruchamianym ładunkiem lub punktami mocowania. Nie powinny być zagięte na elastycznych przedmiotach, burtach bocznych itp.


Im większy kąt tym mocowanie jest lepsze. Poniżej 30 stopni efekt jest ograniczony.
- Mocowanie szpringowe - stosowane w celu uniemożliwienia przechylania i/lub przesunięcia ładunku do przodu lub do tyłu.

Kąt pomiędzy odciągiem, a powierzchnią ładunku, mierzony wzdłużnie nie powinien mieć więcej niż 45°
- Mocowanie przepasające ładunek

- Mocowanie bezpośrednie

•
PASY
- Zdecydowanie jest zalecane stosowanie pasów wyprodukowanych zgodnie z normą EN 12 195-2 lub jej odpowiednikiem.
- Do mocowania w ciężkich samochodach ciężarowych
zwykle stosuje się taśmy poliestrowe wielokrotnego użytku o szerokości 50 mm i LC 1600 daN.
- W przypadku przekroczenia daty przydatności pasów, traktowane są one jako nie spełniające wymagań bezpieczeństwa.
- Używanie pasa bez etykiety lub z etykietą nieczytelną jest niedozwolone


•
ŁAŃCUCHY
- Dwie właściwości determinują o wytrzymałości łańcucha: grubość ogniw i jakość użytego metalu. Norma EN 12195-3.
- Łańcuchy nigdy nie powinny być używane, jeżeli są związane w węzeł lub są połączone za pomocą sworzni lub śrub. Łańcuchy i krawędzie ładunku powinny być zabezpieczone przed ścieraniem i uszkodzeniem poprzez zastosowanie nakładek ochronnych i/lub kształtek kątowych. Łańcuchy noszące ślady uszkodzeń muszą być wymienione lub zwrócone do producenta w celu naprawy.
