Część 2 - Budowa pojazdu.
Jednostki transportowe, pojazdy i nadwozia wymienne powinny spełnić wymogi zgodnie z europejskimi normami:
EN 12642 - Ściany boczne, przednia i tylna
EN 12640 - Punkty mocowania
EN 283 - Nadwozia wymienne
Ściany boczne - EN 12642 L
Jeśli ściany boczne w przyczepie skrzyniowej są zbudowane zgodnie z normą EN 12642 L, to mogą one przenosić do 30% siły maksymalnego ciężaru ładunku (0,3 P) równomiernie rozłożonej na całej długości i wysokości. Dla tego przypadku przyśpieszenie boczne wynosi 0,5 g. Jeśli współczynnik tarcia wynosi 0,2, to ściany boczne mają wystarczającą wytrzymałość, aby przenosić oddziaływujące siły boczne.
Ściany boczne - EN 12642 XL
Jeśli ściany boczne są zbudowane zgodnie z normą EN 12642 XL, to mogą one przenosić do 40% siły maksymalnego ciężaru ładunku(0,4 P) równomiernie rozłożonego na całej długości i do 75% wysokości skrzyni ładunkowej. Dla tego przypadku przyśpieszenie boczne wynosi 0,5 g. Jeśli współczynnik tarcia wynosi co najmniej 0,1, to ściany boczne mają wystarczającą wytrzymałość, aby przenosić odziaływujące siły boczne.
Ściana przednia - EN 12642 L
Ściany przednie budowane zgodnie z EN 12642 L są zdolne do przenoszenia siły odpowiadającej 40% maksymalnego ciężaru ładunku (0,4 P) równomiernie rozłożonego na całej szerokości i wysokości. Natomiast w pojazdach o ładowności powyżej 12,5 tony wymóg wytrzymałości jest ograniczony do 5 ton. W tym zakresie rys. nr 5 przedstawia dozwoloną wartość obciążenia do zablokowania poprzez oparcie o ścianę przednią z ograniczeniem wytrzymałości do 5 ton dla różnych współczynników tarcia. Jeśli ciężar ładunku jest większy niż odpowiednia wartość z tabeli dodatkowe zamocowania są wymagane.
Ściana przednia - EN 12642 XL
Jeśli ściana przednia jest zbudowana zgodnie z EN 12642 XL to może powstrzymać działanie siły o wartości do 50 % ładowności (0.5 P) równomiernie rozmieszczonej na całej szerokości i do 75 % wysokości. W tym przypadku przyjęte przyśpieszenie do przodu wynosi 0,8 g. Wówczas, jeśli współczynnik tarcia wynosi 0,3 ściana przednia może wytrzymać obciążenia dla pełnej ładowności pojazdu.
Ściana tylna - EN 12642 L
Ściany tylne zbudowane zgodnie z EN 12642 L wytrzymują siłę odpowiadającą 25% ładowności pojazdu (0.25 P) równomiernie rozmieszczonego na całej szerokości i wysokości. Natomiast dla pojazdów o ładowności powyżej 12,5 t wytrzymałość jest ograniczona do 3,1 tony. W tym zakresie rys. nr 6 pokazuje dopuszczalny ciężar ładunku w tonach, który można zablokować o ścianę tylną, ale z ograniczeniem 3,1 tony, dla różnych współczynników tarcia. Jeśli ciężar ładunku jest większy niż odpowiadająca wartość z tabeli dodatkowe mocowanie jest konieczne.
Ściana tylna - EN 12642 XL
Ściana tylna zbudowana zgodnie z EN 12642 XL wytrzymuje siłę odpowiadającą 30% ładowności (0.3 P) równomiernie rozmieszczoną na całej długości i do 75% wysokości. Założone przyśpieszenie w kierunku do tyłu wynosi 0,5 g. Wówczas, jeśli współczynnik tarcia wynosi 0,2 ściana tylna może przenosić obciążenia dla pełnej ładowności pojazdu.
Zamocowanie poprzez oparcie o drzwi
W przypadku, jeśli drzwi mają zdefiniowaną wytrzymałość do blokowania mogą być uważane, jako mocne ograniczenie przestrzeni dla ładunku, ale pod warunkiem, że ładunek jest ułożony w taki sposób, aby uniknąć odziaływania ładunku na drzwi oraz jest zabezpieczony przed wypadnięciem, kiedy drzwi są otwarte
Typy pojazdów oznaczonych na zielono mają mocne ściany boczne, na żółto posiadają możliwość blokowania tylko u podstawy, a oznaczone na czerwono mogą być uważane, jako jedynie chroniące przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Poniżej opisane są praktyczne zastosowania dla różnych wytrzymałości.
Kłonice
Kłonice dla ładunków o przekroju kołowym powinny stanowić barierę dla sił porzecznych wywoływanych przez elementy walcowe. Powinny być zaprojektowane w ten sposób, aby łącznie wytrzymywały nacisk boczny równy 50% maksymalnego ciężaru ładunku umiejscowiony w połowie wysokości ładunku (H/2) nad podłogą platformy do transportu drogowego.Kłonice do ładunków innych niż o przekroju kołowym powinny być zaprojektowane w ten sposób, aby w połowie wysokości ładunku (H/2) nad podłogę platformy do transportu drogowego wytrzymywały nacisk boczny równy 30% maksymalnego ciężaru ładunku umiejscowionego.
Punkty mocowania
Punkty mocowania w konstrukcji nośnej pojazdu powinny być umieszczane parami naprzeciwlegle wzdłuż dłuższych boków w odstępach 0,7-1,2 m wzdłużnie i oddalone od zewnętrznej krawędzi maksymalnie 0,25 m. Preferowane są ciągłe belki z punktami mocowania. Każdy punkt mocowania zgodnie z EN 12640 powinien, jako minimum, wytrzymać następujące siły mocujące:
Masa całkowita pojazdu (tony) |
Wytrzymałość punktu mocowania (daN) |
3,5 - 7,5 |
800 |
7,5 - 12 |
1000 |
ponad 12 |
2000 |
Nadwozia wymienne
Wartości obciążeń dla nadwozi wymiennych wyszczególniono w normie EN 283. Odpowiadają one prawie dokładnie kryteriom budowy pudeł środków transportu zawartym w normie EN 12642.
Źródło:
Międzynarodowe wytyczne IRU odnośnie bezpiecznego mocowania ładunków w transporcie drogowym powstały przy współpracy z:
- MariTeam AB - www.mariteam.se
- TYA - www.tya.se
- Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Polsce
- IRU
Z PASJĄ I ZAANGAŻOWANIEM
Tarnów
Tarnów
SUPPORT
Piotr Jachym
pjachym.adr@gmail.com
+48 512 333 080