Za sprawą umowy wielostronnej M342 określona została liczba przyczep (naczep) w jednostce transportowej przewożącej towary niebezpieczne.
W drodze odstępstwa od przepisów sekcji 8.1.1 w ADR, towary niebezpieczne mogą być przewożone w jednostce transportowej zawierającej więcej niż jedną przyczepę (lub naczepę) pod warunkami określonymi w umowie M342. W krajach, w których dozwolone jest przewożenie towarów takimi zestawami pojazdów, dozwolony jest również transport towarów niebezpiecznych przy ich użyciu.
Państwami członkowskimi ADR, które podpisały umowę wielostronną są:
Szwecja
Norwegia
Dania
Hiszpania
Finlandia
Data wygaśnięcia umowy to 17.12.2026
przetłumaczoną treść umowy można pobrać w zakładce "Pobierz" :
Poniżej prezentuję treść umowy wielostronnej M342.
Umowa wielostronna M342
Zgodnie z sekcją 1.5.1 ADR, dotyczącą liczby przyczep w jednostce transportowej przewożącej niebezpieczne dobra.
W drodze odstępstwa od przepisów sekcji 8.1.1 w ADR, towary niebezpieczne mogą być przewożone w jednostce transportowej zawierającej więcej niż jedną przyczepę (lub naczepę) pod następującymi warunkami:
1. Jednostka transportowa jest zobowiązana do przestrzegania przepisów dotyczących używania zespołów pojazdów w kraju(ach), w którym(-ych) wykonywana jest operacja przewozowa.
2. Pojazd, w tym wózek konwertorowy*, w takiej jednostce transportowej powinien spełniać wymagania i być homologowany zgodnie z przepisami ADR. * Dolly oznacza przyczepę holowniczą przeznaczoną wyłącznie do holowania naczepy.
3. Jeżeli ma zastosowanie przepis szczególny V2 (2) w sekcji 7.2.4 ADR i gdy materiały wybuchowe są przewożone na naczepie, pojazd ciągnący dla tej naczepy musi spełniać wymagania dla pojazdów EX/II lub EX/III , w stosownych przypadkach.
4. Jednostka transportowa nie może składać się z dwóch przyczep centralno-osiowych.
5. Należy przestrzegać wszystkich innych właściwych postanowień ADR.
6. Niniejsza umowa obowiązuje do dnia 16 grudnia 2026 r. dla przewozu na terytoriach tych Umawiających się Stron ADR będących sygnatariuszami niniejszej umowy. Jeżeli zostanie cofnięte przed tym terminem przez jednego z sygnatariuszy, będzie ono ważne do wyżej wymienionej daty tylko w przypadku przewozu na terytoriach tych Umawiających się Stron ADR będących sygnatariuszami niniejszej umowy, które jej nie cofnęły.
Karlstad, 9 listopada 2021
Organ właściwy do spraw ADR w Szwecji
Źródło: https://unece.org/adr-multilateral-agreements
Z PASJĄ I ZAANGAŻOWANIEM
Tarnów
Tarnów
SUPPORT
Piotr Jachym
pjachym.adr@gmail.com
+48 512 333 080