Część 4 - Utwierdzanie ładunków – metody mocowania
Bezpieczne mocowanie ładunków powinno się odbywać w jeden z następujących sposobów:
• ryglowanie
• blokowanie
• mocowanie bezpośrednie
• mocowanie przez opasanie od góry
• połączenie metod w powiązaniu z tarciem
Blokowanie
Taki sposób oznacza, że ładunek jest umiejscowiony i opiera się o sztywne struktury skrzyni ładunkowej. Mogą to być ściany przednie, boczne, burty lub kłonice. Ładunek może opierać się bezpośrednio lub pośrednio za pomocą wypełnienia przestrzeni między ładunkiem, a stałymi elementami unieruchamiającymi skrzyni ładunkowej. W wyniku wyboru takiej metody powstają małe przestrzenie, które trzeba zredukować do minimum. Ładunek powinien być zablokowany o ścianę przednią przedziału ładunkowego. Do wypełnienia pustych przestrzeni mogą być użyte materiały, które się nie deformują i nie kurczą.
Mocowanie ładunku
Im większy kąt tym mocowanie jest lepsze. Poniżej 30 stopni efekt jest ograniczony.
- Mocowanie szpringowe - stosowane w celu uniemożliwienia przechylania i/lub przesunięcia ładunku do przodu lub do tyłu.
Kąt pomiędzy odciągiem, a powierzchnią ładunku, mierzony wzdłużnie nie powinien mieć więcej niż 45°
- Mocowanie przepasające ładunek
- Mocowanie bezpośrednie
NAPINACZE
- Napinacze są zwykle stosowane zarówno do mocowania łańcuchami, jak również linami stalowymi norma EN 12 195-4 z minimum 3 lub 4 oddzielnymi zaciskami kabłąkowymi zgodnymi z normą EN 13411-5. Muszą one być zabezpieczone przed poluzowaniem się i umieszczone tak, aby zapobiec zginaniu.
• BELKI BLOKUJĄCE
2. Ryglowanie
Kontenery ISO, nadwozia wymienne itp. o masie przekraczającej 5,5 t powinny być przewożone jedynie pojazdami wyposażonymi w łączniki skrętne. Całkowicie sprzęgnięte i zaryglowane łączniki w wystarczający sposób mocują kontener. Łączniki skrętne muszą być utrzymane w stanie sprawności, minimum 4 łączniki muszą być zastosowane dla każdego przewożonego kontenera (norma ISO 1161 obejmuje specyfikacje dla narożnych urządzeń do ryglowania serii 1 kontenerów ISO).
3. Osprzęt dodatkowy
Połączenie dwóch lub więcej metod mocowania jest zwykle najbardziej praktycznym i najtańszym sposobem zabezpieczania ładunków. Na przykład mocowanie od góry może być połączone z blokowaniem podstawy. Chcąc podnieść bezpieczeństwo powinno się stosować dodatkowo:
- maty antypoślizgowe
- kantówki
- folie termokurczliwą
- taśmy stalowe lub plastikowe
- listwy kątowe
- ochraniacze krawędzi.
Źródło:
- www.unece.org
- IMO/ILO/UNECE Code of Practice for Packing of Cargo Transport Units (CTU Code)
- MariTeam AB - www.mariteam.se
- TYA - www.tya.se
- Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników w Polsce
- IRU
SUPPORT
Piotr Jachym
piotr.jachym@doradztwo-adr.pl
pjachym.adr@gmail.com
+48 512 333 080