15 March 2024
Szkolenie ADR - kurs podstawowy i specjalistyczny

International Guidelines on Safe Cargo Securing - Part 4

Część 4 - Utwierdzanie ładunków – metody mocowania

Bezpieczne mocowanie ładunków powinno się odbywać w jeden z następujących sposobów:

• ryglowanie

• blokowanie

• mocowanie bezpośrednie

• mocowanie przez opasanie od góry

• połączenie metod w powiązaniu z tarciem

 

  1. Blokowanie

Taki sposób oznacza, że ładunek jest umiejscowiony i opiera się o sztywne struktury skrzyni ładunkowej. Mogą to być ściany przednie, boczne, burty lub kłonice. Ładunek może opierać się bezpośrednio lub pośrednio za pomocą wypełnienia przestrzeni między ładunkiem, a stałymi elementami unieruchamiającymi skrzyni ładunkowej. W wyniku wyboru takiej metody powstają małe przestrzenie, które trzeba zredukować do minimum. Ładunek powinien być zablokowany o ścianę przednią przedziału ładunkowego. Do wypełnienia pustych przestrzeni mogą być użyte materiały, które się nie deformują i nie kurczą.

 

Blokowanie ładunków

Blokowanie ładunkówBlokowanie łądunków

a) Mocowanie progowe i panelowe
 
W przypadku wystąpienia różnicy wysokości pomiędzy warstwami ładunku, wówczas można zastosować mocowanie progowe lub panelowe, w celu unieruchomienia podstawy warstwy górnej o warstwę dolną. Pod ładunkiem można umieścić materiały podwyższające część ładunku, takie jak palety, dzięki czemu powstaje próg blokujący.

 

Mocowanie progowe i panelowe

Mocowanie ładunku

b) Kliny
- Powinny mieć wysokość R/3 – jedna trzecia promienia ładunku cylindrycznego
- Powinny mieć kąt w kierunku ładunku około 37 stopni.
 
 
kliny w mocowaniu ładunku
 
 
c) Odciągi
Są to urządzenia unieruchamiające takie jak: taśma, łańcuch lub lina stalowa, ich zadaniem jest związać ładunek razem lub utrzymać ładunek w kontakcie z platformą lub urządzeniem blokującym. 
Odciągi powinny być umieszczane w taki sposób, aby stykały się wyłącznie z unieruchamianym ładunkiem lub punktami mocowania. Nie powinny być zagięte na elastycznych przedmiotach, burtach bocznych itp.

 

Odciągi 1odciągi 2

Im większy kąt tym mocowanie jest lepsze. Poniżej 30 stopni efekt jest ograniczony.

- Mocowanie szpringowe - stosowane w celu uniemożliwienia przechylania i/lub przesunięcia ładunku do przodu lub do tyłu.

Mocowanie szpringowe

Kąt pomiędzy odciągiem, a powierzchnią ładunku, mierzony wzdłużnie nie powinien mieć więcej niż 45°

- Mocowanie przepasające ładunek

Mocowanie przepasające

- Mocowanie bezpośrednie
Mocowanie bezpośrednie

PASY
- Zdecydowanie jest zalecane stosowanie pasów wyprodukowanych zgodnie z normą EN 12 195-2 lub jej odpowiednikiem.
- Do mocowania w ciężkich samochodach ciężarowych 
zwykle stosuje się taśmy poliestrowe wielokrotnego użytku o szerokości 50 mm i LC 1600 daN.
- W przypadku przekroczenia daty przydatności pasów, traktowane są one jako nie spełniające wymagań bezpieczeństwa.
- Używanie pasa bez etykiety lub z etykietą nieczytelną jest niedozwolone

 

Pasy zabezpieczającePasy mocujące metka informacyjna

 

ŁAŃCUCHY
 
- Dwie właściwości determinują o wytrzymałości łańcucha: grubość ogniw i jakość użytego metalu. Norma EN 12195-3.
- Łańcuchy nigdy nie powinny być używane, jeżeli są związane w węzeł lub są połączone za pomocą sworzni lub śrub. Łańcuchy i krawędzie ładunku powinny być zabezpieczone przed ścieraniem i uszkodzeniem poprzez zastosowanie nakładek ochronnych i/lub kształtek kątowych. Łańcuchy noszące ślady uszkodzeń muszą być wymienione lub zwrócone do producenta w celu naprawy.

 

łąńcuchy mocujące

  • NAPINACZE

- Napinacze są zwykle stosowane zarówno do mocowania łańcuchami, jak również linami stalowymi norma EN 12 195-4 z minimum 3 lub 4 oddzielnymi zaciskami kabłąkowymi zgodnymi z normą EN 13411-5. Muszą one być zabezpieczone przed poluzowaniem się i umieszczone tak, aby zapobiec zginaniu.

Napinacze do łąńcuchów

 

SIATKI I PŁACHTY
- Sieci używane do mocowania lub utrzymywania pewnych typów ładunków mogą być złożone z pasów lub lin naturalnych, bądź sztucznych, albo z drutu stalowego. Sieci z taśm są stosowane jako bariery dzielące przestrzeń ładunkową na przedziały. Te sieci można wykorzystywać do mocowania ładunków do palet bądź bezpośrednio do pojazdu, jako główny system utwierdzający.

 

Siatki i płąchty - mocowanie ładunku

BELKI BLOKUJĄCE

- Pośrednie belki mocujące są przytwierdzane do wzdłużnych listew lub do otwieranych burt w nadwoziach kurtynowych lub krytych plandeką. Należy sprawdzać maksymalne obciążenie wyszczególnione przez producenta. Przeważnie pośrednie belki mocujące mają wytrzymałość do 350 daN. 

 

Belki mocujace

2. Ryglowanie

Kontenery ISO, nadwozia wymienne itp. o masie przekraczającej 5,5 t powinny być przewożone jedynie pojazdami wyposażonymi w łączniki skrętne. Całkowicie sprzęgnięte i zaryglowane łączniki w wystarczający sposób mocują kontener. Łączniki skrętne muszą być utrzymane w stanie sprawności, minimum 4 łączniki muszą być zastosowane dla każdego przewożonego kontenera (norma ISO 1161 obejmuje specyfikacje dla narożnych urządzeń do ryglowania serii 1 kontenerów ISO).

 

Ryglowanie

3. Osprzęt dodatkowy

Połączenie dwóch lub więcej metod mocowania jest zwykle najbardziej praktycznym i najtańszym sposobem zabezpieczania ładunków. Na przykład mocowanie od góry może być połączone z blokowaniem podstawy. Chcąc podnieść bezpieczeństwo powinno się stosować dodatkowo:

- maty antypoślizgowe

- kantówki

- folie termokurczliwą

- taśmy stalowe lub plastikowe

- listwy kątowe

- ochraniacze krawędzi.

 

 

Źródło:

- www.unece.org

- IMO/ILO/UNECE Code of Practice for Packing of Cargo Transport Units (CTU Code)

- MariTeam AB - www.mariteam.se

- TYA - www.tya.se

- Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników w Polsce

- IRU

 

doradca adr tarnów
doradca adr tarnów

Contact me

SUPPORT

Piotr Jachym

piotr.jachym@doradztwo-adr.pl

pjachym.adr@gmail.com

+48  512 333 080