Jednym z dokumentów wymaganych przy przewozie towarów niebezpiecznych w sztukach przesyłki, w kontenerach, jest Certyfikat pakowania kontenera. Dokument ma znaczenie dla przewoźnika morskiego, ale zapisy na jego temat można znaleźć już w umowie ADR.
Zmieniające się przepisy transportowe określiły nowe wymagania dla tego dokumentu. Od 1 lipca tego roku nie ma obowiązku aby był on przewożony w kabinie kierowcy. Z uwagi na to, iż jest on istotniejszy dla operatora morskiego, należy dostarczyć go do niego przez odpowiedzialnego za pakowanie.
Zapis w Umowie ADR 2021/2023:
Jeżeli przewóz towarów niebezpiecznych znajdujących się w kontenerze dokonywany jest bezpośrednio przed przewozem morskim, to do dokumentu przewozowego powinien być dołączony certyfikat pakowania kontenera zgodny z przepisami rozdziału 5.4.2 Kodeksu IMDG.
Aktualny zapis ADR 2023/2025:
Jeżeli przewóz towarów niebezpiecznych znajdujących się w kontenerze dokonywany jest bezpośrednio przed przewozem morskim, certyfikat pakowania kontenera zgodny z przepisami rozdziału 5.4.2 Kodeksu IMDG, powinien być dostarczony przewoźnikowi morskiemu przez odpowiedzialnych za pakowanie kontenera.
Pozostałe zapisy nie uległy zmianie.
Funkcje dokumentu przewozowego wymaganego w 5.4.1 ADR i certyfikatu pakowania kontenera, o którym mowa powyżej, może pełnić jeden dokument. Jeżeli wymienione funkcje pełni jeden dokument, to uważa się za wystarczające zamieszczenie w nim stwierdzenia, że załadunek kontenera odbył się zgodnie z odpowiednimi przepisami, właściwymi dla danego rodzaju transportu, oraz danych umożliwiających identyfikację osoby odpowiedzialnej za sporządzenie certyfikatu pakowania kontenera.
Zgodnie z IMDG, Certyfikat Pakowania Kontenera powinien spełniać następujące wymagania:
Jeżeli towary niebezpieczne są zapakowane lub załadowane do kontenera lub pojazdu, to odpowiedzialny za pakowanie kontenera lub pojazdu powinien sporządzić „Certyfikat pakowania kontenera/pojazdu” podając numer(-y) identyfikujący (-e) kontener/pojazd i potwierdzając, że pakowanie zostało wykonane zgodnie z następującymi warunkami: .
.1 Kontener/pojazd był czysty, suchy i przygotowany do przyjęcia towarów;
.2 Sztuki przesyłek, które powinny być oddzielone od siebie zgodnie z obowiązującymi wymaganiami w zakresie segregacji, nie zostały zapakowane razem do jednego kontenera/pojazdu [chyba że zezwoliła na to właściwa władza zgodnie z 7.3.4.1 (Kodeksu IMDG)];
.3 Wszystkie sztuki przesyłki skontrolowano pod kątem zewnętrznych uszkodzeń i zostały załadowane tylko nieuszkodzone sztuki przesyłek ;
.4 Bębny zostały ustawione w pozycji pionowej, chyba że właściwa władza zezwoliła na inne ich ustawienie, wszystkie towary zostały właściwie załadowane, a w przypadkach, gdy było to konieczne, odpowiednio umocowane przy użyciu materiału zabezpieczającego odpowiedniego do przewidzianego rodzaju transportu;
.5 Towary załadowane luzem zostały rozmieszczone równomiernie w kontenerze/pojeździe;
.6 Odnośnie do przesyłek zawierających materiały klasy 1, inne niż zaliczone do podklasy 1.4, kontener/pojazd jest zdatny do użytku zgodnie z rozdziałem 7.1.2 (Kodeksu IMDG);
.7 Kontenery/pojazdy oraz sztuki przesyłek są właściwie oznakowane i zaopatrzone w nalepki ostrzegawcze;
.8 Jeżeli do celów chłodzenia lub klimatyzowania używane są materiały wykazujące zagrożenie uduszeniem (takie jak suchy lód (UN 1845) lub azot schłodzony skroplony (UN 1977) lub argon schłodzony skroplony (UN 1951)), to kontener/pojazd jest oznakowany na zewnątrz zgodnie z przepisami 5.5.3.6 (Kodeksu IMDG); oraz
.9 Na każdą przesyłkę z towarami niebezpiecznymi załadowaną do kontenera/pojazdu otrzymano dokument przewozowy towarów niebezpiecznych, zgodnie z rozdziałem 5.4.1 (Kodeksu IMDG).
UWAGA: Certyfikat pakowania kontenera/pojazdu nie jest wymagany dla cystern przenośnych.
Pełny dokument w zakładce "Pobierz" lub po kliknięciu poniżej.
Źródło:
Umowa ADR, IMDG
Z PASJĄ I ZAANGAŻOWANIEM
Tarnów
Tarnów
SUPPORT
Piotr Jachym
pjachym.adr@gmail.com
+48 512 333 080