Baterie sodowo-jonowe (Na-ion) stają się coraz popularniejszą alternatywą dla baterii litowo-jonowych, oferując większą dostępność surowców, niższe koszty produkcji i bezpieczeństwo użytkowania. Wraz z ich wprowadzeniem na rynek europejski, konieczne jest przestrzeganie zasad transportu określonych w Umowie ADR.
Zrozumienie przepisów oraz ich prawidłowe zastosowanie to zadanie, które najlepiej powierzyć specjaliście – Doradcy ADR.
Baterie sodowo-jonowe należą do Klasy 9 – Różne materiały i przedmioty niebezpieczne.
Klasa 9 obejmuje towary, które nie są sklasyfikowane w innych klasach, ale stanowią potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa podczas przewozu.
W ADR, bateriom sodowo-jonowym przypisano następujące numery UN:
UN 3551 – BATERIE SODOWO-JONOWE zawierające elektrolit organiczny
UN 3552 – BATERIE SODOWO-JONOWE W URZĄDZENIACH lub ZAPAKOWANE Z URZĄDZENIAMI zawierające elektrolit organiczny.
Oznakowanie przesyłki:
Baterie sodowo-jonowe oznacza się nalepką 9A ,
kontenery morskie przewożące takie baterie – nalepką klasy 9.
Nalepka numer 9A
Nalepka numer 9
Nie stosuje się wyłączeń LQ (ilości ograniczone) ani EQ (ilości wyłączone).
Kategoria transportowa: 2
Kod ograniczenia przejazdu przez tunele: (E)
Do tych pozycji UN mają zastosowanie przepisy szczególne: 188, 230, 310, 348, 360, 376, 377, 400, 401, 636, 670, 677.
ADR określa dokładnie, czym są baterie sodowo-jonowe: to akumulatory wielokrotnego ładowania, w których elektrody nie zawierają sodu metalicznego, a elektrolit jest organicznym, bezwodnym związkiem.Kluczowe wymogi techniczne obejmują:
zgodność z testami bezpieczeństwa wg Podręcznika Badań i Kryteriów ONZ (Część III, dział 38.3), zastosowanie zaworu bezpieczeństwa lub konstrukcji eliminującej ryzyko wybuchu,
zabezpieczenie przed zwarciami zewnętrznymi i cofaniem prądu, wytwarzanie w ramach systemu zarządzania jakością,
obowiązek udostępnienia podsumowania badań bezpieczeństwa dla uczestników łańcucha dostaw.
Te wymogi muszą być spełnione, aby baterie sodowo-jonowe mogły być przewożone zgodnie z przepisami ADR.
Każda bateria lub ogniwo sodowo-jonowe wyprodukowane po 31 grudnia 2025 r. musi być oznakowane informacją o pojemności energetycznej w watogodzinach (Wh).
Dostępne instrukcje pakowania: P903, P908, P909, P910, P911, LP903, LP904, LP905, LP906.
Opakowania muszą zapewniać ochronę przed uszkodzeniem mechanicznym, zwarciem i wstrząsami. Doradca ADR zwraca uwagę, że szczególnie istotne jest stosowanie mocnych opakowań zewnętrznych i dodatkowych zabezpieczeń dla przesyłek nieinstalowanych w urządzeniach.
Przepis 188 umożliwia przewóz niektórych ogniw i baterii sodowo-jonowych bez pełnego stosowania wymogów ADR, jeśli spełniają one określone warunki:
pojemność ogniwa ≤ 20 Wh, baterii ≤ 100 Wh,
baterie są zapakowane w sposób chroniący przed zwarciem,
każde opakowanie przeszło test upadku z wysokości 1,2 m,
cała przesyłka jest odpowiednio oznakowana znakiem baterii wg 5.2.1.9,
znak baterii wg 5.2.1.9
masa brutto przesyłki nie przekracza 30 kg.
baterii z wyciekami, deformacją lub objawami przegrzania,
akumulatorów o nieznanym stanie technicznym,
ogniw z uszkodzonymi systemami zabezpieczającymi.
Takie baterie należy pakować zgodnie z instrukcjami P908 / LP904 lub – jeśli istnieje ryzyko rozkładu lub emisji gazów – P911 / LP906. Opakowania oznacza się napisem „USZKODZONE/WADLIWE BATERIE SODOWO-JONOWE”, a w dokumentach przewozowych umieszcza się zapis:
„Przewóz zgodny z przepisem szczególnym 376.”
Baterie sodowo-jonowe przewożone w celu recyklingu lub utylizacji mogą być pakowane razem z innymi akumulatorami, o ile spełniają warunki instrukcji P909. Sztuki przesyłek oznacza się odpowiednio: „BATERIE SODOWO-JONOWE DO RECYKLINGU” lub „BATERIE SODOWO-JONOWE DO UTYLIZACJI”.
Jeśli wśród nich znajdują się egzemplarze uszkodzone, mają zastosowanie zasady z przepisu 376.
Przepis szczególny 400 zwalnia z wymogów ADR baterie sodowo-jonowe, które są rozładowanymi ogniwami zwartymi w urządzeniach – czyli nie zawierają energii elektrycznej. Warunki:
zwarcie (np. szyna zbiorcza między zaciskami) musi być łatwe do potwierdzenia, spełnienie wymagań konstrukcyjnych z pkt. (a), (b), (d), (e), (f) działu 2.2.9.1.7.2,
pozytywny wynik testu upadku z wysokości 1,2 m,
odpowiednie oznakowanie i mocne opakowania.
Do punktów zbiórki i sortowania można przewozić baterie sodowo-jonowe o masie ≤ 500 g lub pojemności ≤ 100 Wh w prostszy sposób, zgodnie z przepisem 636. Warunkiem jest zastosowanie opakowań wg instrukcji P909 i posiadanie systemu zapewnienia jakości, który ogranicza masę ładunku do 333 kg na jednostkę transportową.
Pojazdy elektryczne wyposażone w akumulatory sodowo-jonowe klasyfikuje się jako UN 3558.
Zgodnie z przepisem szczególnym 404, nie podlegają one pozostałym wymogom ADR, o ile bateria jest:
zwarta,
rozładowana (bez energii elektrycznej),
zwarcie można łatwo zweryfikować (np. przez szynę zbiorczą).
To rozwiązanie znacząco upraszcza transport nowych pojazdów lub komponentów.
Doradca ADR to kluczowa osoba odpowiedzialna za prawidłową klasyfikację, pakowanie i przewóz akumulatorów sodowo-jonowych. W praktyce jego zadania obejmują:
określenie właściwego numeru UN i kodu klasyfikacyjnego,
przygotowanie dokumentacji przewozowej ADR,
weryfikację opakowań i oznakowania,
nadzór nad procesem załadunku i rozładunku,
szkolenie personelu i prowadzenie audytów bezpieczeństwa,
doradztwo przy transporcie baterii uszkodzonych, rozładowanych i przeznaczonych do recyklingu.
Baterie sodowo-jonowe stanowią przyszłość zrównoważonej energetyki i elektromobilności. Jednocześnie, jako towary klasy 9 ADR, wymagają profesjonalnego podejścia do kwestii transportu, pakowania i oznakowania. Dlatego współpraca z doświadczonym Doradcą ADR to nie tylko obowiązek prawny, ale i gwarancja bezpieczeństwa oraz optymalizacji procesów logistycznych.
Chcesz dowiedzieć się więcej o bateriach podlegających ADR lub uzyskać wsparcie doradcy ADR ? Skontaktuj się ze mną – pomogę przygotować Twoją firmę do bezpiecznego i zgodnego z prawem transportu.
Kontakt w sprawie obsługi ADR:
Piotr Jachym – Doradca ADR
📞 Tel.: 512 333 080
📧 E-mail: pjachym.adr@gmail.com
SUPPORT
Piotr Jachym
piotr.jachym@doradztwo-adr.pl
pjachym.adr@gmail.com
+48 512 333 080