Rząd Francuski ustala nowe obowiązkowe oznakowanie pojazdów ciężarowych oraz autobusów. Wymagania dotyczyć będą każdego zestawu z naczepą, przyczepą, każdej solówki, autobusu i autobusu przegubowego. Dekret w sprawie znaku „martwe pola”, wskazuje na konieczność posiadania oznakowania na pojeździe i określa jego położenie: musi być ono widoczne zarówno z boku, jak i z tyłu pojazdu.
Niezastosowanie się do tego obowiązku jest karane grzywną czwartej klasy tj.750€.
Sygnalizacja martwego pola w pojazdach ciężarowych jest odpowiedzią na potrzebę wzmocnienia ich uwzględnienia przez niechronionych użytkowników (rowerzystów, pieszych i użytkowników środków transportu indywidualnego) . Duża liczba użytkowników nie zdaje sobie sprawy z niemożności dostrzeżenia przez kierowcę pojazdu ciężarowego jego obecności po obu stronach. Sytuacja ta jest przyczyną istnienia martwego pola, które przyczynia się do wypadków, czasami śmiertelnych.
Oznaczenie ma mieć wymiary 25x17 cm i w przypadku zestawów pojazdów ma być powtórzone pięciokrotnie. Pojazdy jednoczłonowe powinny posiadać trzy widoczne znaki.
CIĘŻARÓWKI I ZESTAWY POJAZDÓW CIĘZAROWYCH
Pojazdy silnikowe i pojazdy ciągnięte (przyczepy i naczepy) muszą być wyposażone w oznakowanie z tyłu pojazdu, po prawej stronie wzdłużnej płaszczyzny symetrii i na wysokości od 0,90 do 1,50 m od podłoża oraz: - W przypadku pojazdów silnikowych: oznakowanie na pierwszym metrze od przodu pojazdu, z wyłączeniem powierzchni szklanych, po lewej i prawej stronie pojazdu na wysokości od 0,90 do 1,50 metra od podłoża; - W przypadku naczep: oznakowanie, lewe i prawe, na pierwszym metrze za sworzniem siodła i na wysokość od 0,90 do 1,50 metra od podłoża, - W przypadku przyczep: oznakowanie na pierwszym metrze przedniej części nadwozia pojazdu, po lewej i po prawej stronie pojazdu oraz na wysokości między 0,90 i 1,50 m od podłoża. Oznakowanie musi być umieszczone w taki sposób, aby było widoczne w każdych okolicznościach (nie może być niczym zasłonięte) i aby nie utrudniało widoczności tablic rejestracyjnych i innych wymaganych napisów/oznakowań na pojeździe, widoczności różnych świateł i urządzeń sygnalizacyjnych, jak również nie zasłaniało pola widzenia kierowcy.
AUTOBUSY
Autobusy oraz autobusy przegubowe muszą być wyposażone w znaki wskazujące na martwe pole na każdej sekcji tworzącej pojazd przegubowy. Znaki te są umieszczane na pierwszym metrze przed każdą sekcją, z wyłączeniem powierzchni szklanych, z lewej i prawej strony oraz na wysokości od 0,90 do 1,50 metra od podłoża.
WYŁĄCZENIA
Pojazdy silnikowe i przyczepy/naczepy, w przypadku których spełnienie wymagań dotyczących wysokości umieszczenia znaku od podłoża jest technicznie niemożliwe, muszą być wyposażone w oznakowanie umieszczone na wysokości możliwie najbliższej wysokości bazowej, jednak nie wyżej niż do 2,10 metra. Pojazdy z systemami bezpośredniego widzenia na dole drzwi lub w przypadku szklanych drzwi, są wyposażone w znaki umieszczone w odległości od przodu pojazdu jak najbliżej odległości bazowej, jednak nie dalej niż 3 metry. Można odstąpić od tego wymogu, jeżeli konstrukcja pojazdu nie pozwala na umieszczenie znaków zgodnie z przepisami bez zasłaniania części szyby. Kryteria tylnego oznakowania nie mają zastosowania do pojazdów silnikowych i przyczep / naczep, w przypadku których założenie oznakowania jest technicznie niemożliwe. Dotyczy to w szczególności kontenerów, bagażników samochodowych, ciągników siodłowych, cystern, pojazdów platformowych, ramion do zdejmowanych kontenerów, wózków widłowych. Pojazdy te muszą być oznakowane na tylnej ścianie w miejscu odpowiednim i zgodnym z ich charakterystyką techniczną. Kryteria umiejscowienia oznaczeń bocznych nie mają zastosowania do przyczep/naczep, w przypadku których jest to technicznie niemożliwe. Pojazdy te mają boczne oznaczenia w pozycji odpowiedniej i zgodnej z ich charakterystyką techniczną.
Zamysł jak najbardziej słuszny a edukacja społeczeństwa potrzebna, tylko czy wykonanie na pewno poprawne?
Oznaczenia mają funkcjonować w języku francuskim, więc poza Francją, południową częścią Belgii oraz małym fragmentem Szwajcarii mogą być niezrozumiałe. Jeżeli z podobnym wymaganiem wyjdą inne kraje to czy wówczas na kabinach będą musiały pojawić się dodatkowe oznaczenia w kolejnych językach? Sytuacja może zacząć wyglądać jak z urządzeniami do elektronicznego poboru opłat za drogi.
Belgijskie stowarzyszenie przewoźników już opublikowało apel do Francuskiego Rządu, by ten odwołał te wymagania jeszcze przed wejściem w życie. O wsparcie poproszono przy tym międzynarodową organizację IRU. Proponuje się też, by zastąpić francuskie wymagania zasadami ogólnounijnymi, bez ograniczania się narodowymi językami.
Z PASJĄ I ZAANGAŻOWANIEM
Tarnów
Tarnów
SUPPORT
Piotr Jachym
pjachym.adr@gmail.com
+48 512 333 080