14 lutego 2022
Odstępstwa od rozporządzenia WE 561/2006 - Wydłużony czas prowadzenia pojazdu

AEBS - zmiany w regulaminie ONZ

Dzięki rozszerzeniu zastosowania zaawansowanego systemu hamowania awaryjnego (AEBS), liczba wypadków z udziałem ciężarówek i autokarów na drogach może wkrótce zostać zmniejszona.

Regulamin ONZ nr 131 został przyjęty w listopadzie 2012 r. i obowiązywał w Unii Europejskiej od 2013 r. dla nowych samochodów ciężarowych i autokarów. Regulaminy zostały rozszerzone o zastosowanie AEBS i przyjęte w lutym 2019 r. a Będą one obowiązkowe do stosowania w UE od lipca 2022 r.

Projekt nowych przepisów dotyczących samochodów ciężarowych i autokarów zgodnie z Regulaminem ONZ nr 131 został zatwierdzony przez Grupę Roboczą ds. Pojazdów Zautomatyzowanych/Autonomicznych i Połączonych (GRVA) w piątek 28 stycznia. Jeśli zostanie przyjęty przez Światowe Forum ds. Harmonizacji Przepisów o Pojazdach w czerwcu 2022 r., zmieniony regulamin ONZ powinien wejść w życie do lutego 2023 r.

Zaostrzone przepisy wprowadzają znacznie silniejsze automatyczne hamowanie w odpowiedzi na wykrycie nieruchomych obiektów, nawet jeśli kierowca nie został wcześniej ostrzeżony przez system ostrzegawczy.

Wniosek dotyczący serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 131 można pobrać w zakładce "Pobierz". 

Badania przeprowadzone przez Niemiecką Radę ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz oceny wypadków przeprowadzone przez niemiecki Federalny Instytut Badań Drogowych pokazują, że w sześciu krajach europejskich (Austria, Francja, Niemcy, Włochy, Szwecja i Wielka Brytania) wypadki z udziałem pojazdów ciężarowych spowodowały ponad 1000 zgonów w latach 2016-2018. W ponad połowie odnotowanych poważnych wypadków pojazd uderzony od tyłu był nieruchomy lub zatrzymał się przed kolizją.

Nowe przepisy ograniczą również warunki, w jakich można wyłączyć systemy wspomagania hamowania awaryjnego. Po wyłączeniu systemy muszą być automatycznie reaktywowane po 15 minutach, co oznacza, że ​​w praktyce system będzie aktywowany prawie na stałe.

Aby lepiej chronić niechronionych użytkowników dróg, proponowane zmiany wymagają, aby AEBS pojazdów ciężkich był w stanie reagować na wykrywanie pieszych i unikać wypadków przy prędkości jazdy 20 km/h.

Projekt aktualizacji rozporządzenia wymaga, aby systemy były solidniejsze i uwzględniały bardziej rzeczywiste sytuacje.

 

Źródło: www.unece.org

 

Z PASJĄ I ZAANGAŻOWANIEM

Doradca ADR 

     Tarnów

doradca adr tarnów
doradca adr tarnów
doradca adr tarnów

Tarnów

Skontaktuj się ze mną

SUPPORT

Piotr Jachym

pjachym.adr@gmail.com

+48  512 333 080