25 września 2025
Miejsce rozbiórki z koparką gąsienicową podczas usuwania odpadów zawierających azbest zgodnie z ADR 2025

ADR 2025 a azbest - co się zmienia w przepisach dla odpadów niebezpiecznych?

Zmiany w umowie ADR 2025 mają ogromne znaczenie dla firm zajmujących się przewozem odpadów zawierających azbest. Największa nowość dotyczy wprowadzenia przepisu szczególnego 678 oraz dodatkowych wymogów w Tabeli A (kolumna 17) dla pozycji UN 2212 i UN 2590. To krok milowy, który po raz pierwszy systemowo reguluje transport tzw. „wolnego azbestu” w transporcie drogowym.

Jako doradca ADR podpowiadam, co to oznacza w praktyce i jak przygotować firmę na nowe zasady.

Przepis szczególny 678 – czym jest i kiedy dotyczy?

Nowy przepis szczególny 678 w ADR 2025 dotyczy odpadów składających się z materiałów lub przedmiotów zanieczyszczonych wolnym azbestem. Mowa m.in. o:

  • gruzie i ziemi skażonej włóknami,

  • elementach konstrukcji po rozbiórkach,

  • dużych odpadach, których nie da się bezpiecznie zapakować,

  • sprzęcie ochronnym (PPE/RPE) skażonym włóknami azbestu.

 

Najważniejsze zasady wynikające z SP 678:

  • Trasa przewozu: wyłącznie z miejsca wytworzenia odpadów do miejsca ich ostatecznego unieszkodliwienia.

  • Tryb transportu: przewóz luzem zgodnie z rozdziałem 7.3 ADR.

  • Dokument przewozowy: musi zawierać adnotację „Przewóz zgodny z przepisem szczególnym 678”.

 

Dodatkowe załączniki:

  • Kopia arkusza danych technicznych dla typu używanego worka kontenerowego

  • Procedura bezpiecznego rozładunku (CV38).

 

Dzięki temu odpady ADR zawierające wolny azbest po raz pierwszy mogą być przewożone legalnie i bezpiecznie luzem.

Kolumna 17 Tabeli A – nowe wpisy dla UN 2212 i UN 2590

W ADR 2025 zaktualizowano Tabelę A. W kolumnie 17 przy UN 2212 (azbest amfibolowy) i UN 2590 (azbest chryzotylowy) pojawiły się nowe kody:

VC1 – przewóz luzem w jednostkach skrzyniowych przykrytych plandeką,

VC2 – przewóz luzem w jednostkach zamkniętych,

AP12 – zupełnie nowa zasada: przewożone odpady muszą być umieszczone w specjalnym „worku kontenerowym” o wielkości przestrzeni ładunkowej, zbudowanym z co najmniej dwóch warstw, z zewnętrzną powłoką polipropylenową z zamkiem, odporną na rozdarcia i przebicia.

W ADR 2023 takich zapisów nie było, co oznacza, że przewóz luzem odpadów azbestowych był praktycznie niedozwolony.

Kolumna 18 i dodatkowe wymogi

Nowością w ADR 2025 jest też wpisanie dla tych UN kodu CV38 w kolumnie 18 Tabeli A. To powiązanie z procedurą rozładunku– dokument ten musi być dołączony do przewozu, jeśli stosuje się metodę wysypu/wywrócenia.

Co to oznacza w praktyce?

Dla firm zajmujących się gospodarką odpadami zmiany są znaczące:

Legalizacja przewozu luzem odpadów zanieczyszczonych azbestem – pod warunkiem stosowania SP 678 i AP12.

Większe obowiązki dokumentacyjne – oprócz karty przewozowej dochodzą załączniki producenta „worka kontenerowego” i procedury wyładunku.

Ścisłe ograniczenie trasy przewozu – tylko od miejsca wytworzenia do miejsca unieszkodliwienia.

Dzięki temu transport staje się bezpieczniejszy, a jednocześnie lepiej dopasowany do realiów rozbiórek i rekultywacji terenów skażonych.

Podsumowanie

ADR 2025 a azbest to przełomowe zmiany, na które muszą przygotować się zarówno firmy transportowe, jak i wytwórcy odpadów. Pojawienie się przepisu szczególnego 678 oraz wpisów VC1, VC2 i AP12 w kolumnie 17 Tabeli A sprawia, że przewóz odpadów zawierających azbest wreszcie zyskuje jasne ramy prawne.

Jeżeli Twoja firma zajmuje się odpadami niebezpiecznymi, warto skonsultować się z doradcą ADR, by wdrożyć nowe procedury i uniknąć niezgodności podczas kontroli.

FAQ – ADR 2025 azbest

1. Czy w ADR 2023 można było przewozić odpady z wolnym azbestem luzem? Nie. Przepisy nie przewidywały takiej możliwości. Dopiero ADR 2025 dopuszcza to w ramach SP 678.

2. Co to jest worek kontenerowy? To specjalny, wielowarstwowy worek dopasowany do przestrzeni ładunkowej pojazdu lub kontenera, zabezpieczający przed emisją włókien azbestu.

3. Kiedy muszę dołączyć procedurę rozładunku? Jeśli rozładunek odbywa się poprzez wysyp/wywrót (CV38), procedura jest obowiązkowa i musi towarzyszyć dokumentom przewozowym.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o odpadach ADR lub uzyskać wsparcie doradcy ADR ? Skontaktuj się ze mną – pomogę przygotować Twoją firmę do bezpiecznego i zgodnego z prawem transportu.

Kontakt w sprawie obsługi ADR:

Piotr Jachym – Doradca ADR

📞 Tel.: 512 333 080

📧 E-mail: pjachym.adr@gmail.com

 

doradca adr tarnów
doradca adr tarnów

Skontaktuj się ze mną

SUPPORT

Piotr Jachym

piotr.jachym@doradztwo-adr.pl

pjachym.adr@gmail.com

+48  512 333 080